Da Manhunt 2 ble forbudt i Storbritannia og fikk «Adults Only»-aldersmerkning i USA (slik at verken Sony eller Nintendo ville tillate spillet på maskinene sine) så Rockstar seg nødt til å utsette spillets utgivelse på ubestemt tid, noe som utvilsomt har kostet dem dyrt.
Dette har fått andre utviklere til å tenke seg om to ganger i forhold til vold i spillene sine. En av disse er Monolith, som arbeider med en etterfølger til den uhyggelig gufne grøsseren Condemned. Nå har produsent Constantine Hantzopoulos bekreftet at den amerikanske utvikleren har kuttet brutale detaljer fra spillet for å unngå en lignende skandale.
I et intervju med Computer & Video Games forteller han at de blant annet har fjernet en sekvens hvor spillfiguren satte hodet til en uheldig skurk i en fastmontert skrustikke. I tillegg har de fjernet flere halshugginger fra spillet.
Constantine Hantzopoulos påpeker imidlertid at det er en stor forskjell på Condemned 2: Bloodshot og Manhunt 2. Mens Manhunt 2 skulle være svært realistisk, er Monoliths spill langt mer stilisert. Hantzopoulos sammenligner spillet deres med filmatiseringen av Sin City, som også var svært voldelig, men på en litt tegneserieaktig måte.
Condemned: Bloodshot fortsetter historien til Ethan Thomas, en FBI-agent som i originalspillet endte opp som rømling etter at han ble mistenkt for mord han ikke hadde begått. På jakt etter den ekte morderen ble han viklet inn i uhyggelige og overnaturlige omstendigheter, som fikk store konsekvenser for tilværelsen hans.