STOCKHOLM (Gamer.no) Under mitt år i førstegangstjenesten hadde jeg den flotte tittelen operasjonssentralassistent, gjerne forkortet OPS-ass. Min oppgave ute på øvelser var å sitte sammen med en «battle captain» og ta imot meldinger over sambandet, og holde kontroll over hvor i terrenget de forskjellige lagene og troppene befant seg til en hver tid.
Men i sanntidsstrategispill har jeg aldri klart å ha den samme kontrollen. Derfor har jeg aldri heller satt spesielt stort pris på denne sjangeren. Av samme grunn interesserer storsatsingen Command & Conquer meg. Senior utviklingsdirektør i EA-eide Victory Games, Tim Morten, forteller at den nye utgaven av strategispillet skal ha lav terskel for spillere som er uerfarne med sjangeren.
– Vi jobber hardt med å lage en opplæringsbit som skal gi de som er nye til sjangeren og Command & Conquer-serien et innblikk i hvordan spillet spilles. Dette skal foregå i et trygt miljø hvor de ikke trenger å bekymre seg for at erfarne spillere skal komme og ta dem. Jeg tror strategisjangeren er skremmende for nye spillere, fordi det er så mange enheter og ting å holde styr på. Det er ikke bare å sikte og skyte. Samtidig vil spillere som investerer tiden sin på å lære seg det bli belønnet med en rikere spillopplevelse, forteller Morten.
Tre fraksjoner
Halvt nervøs satt jeg meg ned foran en alpha-versjon av Command & Conquer. Når spillet slippes senere i år vil man kunne velge mellom tre forskjellige fraksjoner; Asia Pacific Alliance, den europeiske union og den globale frigjøringshæren. Jeg valgte å kontrollere EU og føre krig mot Asia. Med litt hjelp av en av Tim Mortens assistenter under demonstrasjonen var jeg klar for å innta rollen som hærfører, med bare en bil og et skur som utgangspunkt.
Som alltid er ressursinnsamling det første trinnet på vei til å vinne slaget. I hjørnet hvor EU har bestemt å opprette basen sin er det heldigvis et oljefelt. Olje er nødvendig for å bygge det aller meste. Nye biler, nye bygninger og oppgraderinger av disse byggene. Med min norske indoktrinerte kjærlighet til det sorte gullet i ryggmargen begynte jeg oppumpingen.
For en relativt uerfaren strategispiller som meg selv, oppfattet jeg progresjonen i utviklingen av basen som logisk. Man ser alltid hva man må ha på plass for å utvikle et bygg, og menyen for utbygging er ryddig. Oljen pumpes opp hurtig og så lenge man er litt nøktern med utbyggingen, bør man alltid ha nok ressurser til å fortsette utviklingen av hæren.
Tim Mortens visjon om at dette skal være en fin portal inn til strategisjangeren, kan vise seg å stemme.
Innbydende utseende
Command & Conquer kjøres med spillmotoren Frostbite 2. Ifølge Tim Morten er det kanskje den aller største nyheten i den kommende storsatsingen.
– Det første vi merket med Frostbite var en enorm mengde detaljer og veldig god grafikk. Både i form av skygger og terreng, og også fysikkbasert ødeleggelse. Det gir en slags rå tilfredsstillelse når man sprenger noe til himmels og får en unik eksplosjon som drives av retningen du avfyrte skuddet. Det føles mye mer realistisk, sier Morten.
Jeg har aldri tenkt på at et strategispill trenger å ha et høyt detaljnivå, men hvis man zoomer inn på det nærmesete hakket er det lett å bli imponert. Ild og røyk ser bra ut, og det hele ser rett og slett ganske realistisk ut.
Lanseringen blir bare starten
Command & Conquer skal bli mer enn bare et spill. Det skal bli en tjeneste. Spillet blir nemlig gratis, såkalt «free to play» og distribueres digitalt. Tim Morten lover at det ikke skal gå utover kvaliteten.
– Jeg tror det er visse assosiasjoner til begrepet «free to play», fordi folk tenker spill i nettlesere eller mobilspill. Det vi forsøker å gjennomføre her er ganske annerledes fra de typene spill. Det skal være den samme kvaliteten som du ville fått i en butikk, men levert gjennom en litt annerledes forretningsmodell, forteller Morten.
Gjennom spillets levetid vil det jevnlig komme større og mindre oppdateringer med nytt innhold.
– Vi har en ganske aggressiv plan for oppdateringer. Annenhver uke vil vi slippe mindre innholdspakker og hver fjerde uke vil det komme store pakker som vil inneholde blant annet nye fraksjoner og kart. Våre håp og forventninger med at fokuset på kjernen kommer først, også innholdet basert på tilbakemeldinger etter hvert resulter i et bedre spill, forteller Morten.
Med så hyppige oppdateringer frykter jeg at spillet etter hvert kan drukne i sitt eget innhold. Tim Morten sier spillerne får det de vil ha.
– Vi har fått mange tilbakemeldinger på at historiebaserte spillmodi er viktig for mange spillere, og det er noe vi definitivt kommer til å utforske i framtiden. Vi føler oss forpliktet til å gi spillerne det de vil ha, og vi er opptatt av å gjøre dette til en plattform i stedet for et enslig produkt.
Sanntidsstrategispill er en populær sjanger, og en av de mest brukte sjangerne innenfor E-sport. Særlig er det StarCraft II det spilles og konkurreres i. I framtiden skal det også legges til rette for turneringer i Command & Conquer. Men det viktigste for Tim Morten og hans team er ikke å kapre markedsandeler fra konkurrerende spill.
– Jeg tror ikke det er så mye konkurranse som at vi utvikler produkter som utfyller sjangeren. StarCraft II har en veldig annerledes setting. Jeg tror at hvis det bare er et produkt innenfor en sjanger leder ikke det til særlig mye innovasjon. Designeren av StarCraft II er designeren av det opprinnelige Generalsspillet i Command & Conquer-universet. Vi er venner alle sammen og jeg tror vi er mest begeistret for å utvikle sjangeren, sier Morten.
Konklusjon
Førsteinntrykket av Command & Conquer er godt og det ser ut som et veldig spennende prosjekt. Grafikken ser bra ut, eksplosjonene er tøffe, og selve spillet virker ikke så komplisert som andre sanntidsstrategispill jeg har sett.
Jeg tror det kan bli en fin introduksjon til sjangeren for nybegynnere. Mitt første slag endte riktignok i katastrofe, men jeg kommer garantert til å benytte meg av tilbudet senere. Kanskje resulterer det i en åpenbaring og at jeg omfavner er sjanger jeg tidligere ikke har følt meg spesielt tiltrukket av.
Det store spørsmålet blir om folk legger fordommene mot gratisspill til side og gir det en sjanse. Jeg er spent på å se om Command & Conquer kan kapre markedsandeler fra populære strategispill som StarCraft II, selv om det visstnok ikke er hensikten.
Samtidig er det vanskelig å vurdere en slik tjeneste som skal fortsette å være i utvikling hele tiden. Det er langt fra det ferdige produktet vi vil få servert ved lansering. Dessuten høres det ut som at det kan bli for mye oppdateringer, og så mye innhold at en del av det kan bli overflødig. Men vi får stole på at Tim Morten og hans menn holder det de har lovet. Gjør de det, bør dette bli en populær tjeneste som får leve lenge.
Er du en erfaren strategispiller som vil ha noe nytt å bryne deg på? Da kan du sjekke ut XCOM: Enemy Unknown, Endless Space eller Warlock: Master of the Arcane.
Command & Conquer skal lanseres for Windows i løpet av 2013. Enkelte av bildene i saken er fra tiden da tittelen var Command & Conquer: Generals 2. Vi prøvde spillet på et pressearrangement i Stockholm. Reisen dit ble betalt av Electronic Arts.