Command & Conquer-spillene pusses opp

EA gjør seg klar til å feire 25-årsjubileet til serien.

I sommer avslørte Electronic Arts at de ønsket å gjenopplive Command & Conquer-serien. Men mange fans ble nok skuffet når EA svarte å vise frem mobilspillet Command & Conquer: Rivals. Heldigvis ser det ut til at spillgiganten har fått med seg dette og ønsker å la serien returnere til datamaskinene. Jim Vessella som var produsent for flere av de senere spillene i serien har nylig avslørt på reddit at de har nye planer for serien.

Command & Conquer: Rivals.

– Som de fleste av dere kanskje vet, annonserte vi nylig Command & Conquer: Rivals, et mobilspill i Command & Conquer universet. Etter å ha avslørt Rivals, hørte vi dere klart og tydelig: Command & Conquer-fansen ønsker at spillserien returnerer til PC. Som fan av C&C i over 20 år, kunne jeg ikke vært mer enig. Med det i tankene har vi utforsket noen spennende ideer om remastering av de klassiske PC-spillene, og allerede er vi i gang med første innsats for å feire det kommende 25-årsjubileet, skriver han om annonseringen.

LES OGSÅ: Tilbakeblikk på Command & Conquer: Red Alert 2 »

Videre skriver han at de skal kommunisere med fansen i ukene fremover, angivelig for å kartlegge hva fansen ønsker seg. Det står ingenting om hvilke av de klassiske spillene som eventuelt pusses opp, men vi kan jo anta at det er mest aktuelt med de første Command & Conquer og Red Alert-spillene. Muligens også Command & Conquer: Generals, som ble gitt ut etter at EA offisielt hadde lagt ned spillselskapet Westwood.

Det står heller ikke noe om hva slags forbedringer vi kan forvente oss. Etter at det originale Command & Conquer ble freeware i 2007, og Red Alert ble freeware året etter, har det dukket opp flere fanprosjekter. Mest kjent er OpenRA som lar deg spille de originale spillene med oppdatert grensesnitt, høyere oppløsning, bedre balansering og med flere andre forbedringer. Forhåpentligvis blir de offisielle versjonene mer spektakulære enn hva fansen allerede har gjort.

Lang fartstid

Command & Conquer fra 1995.
mobygames.com

Det originale Command & Conquer ble forøvrig utgitt av Westwood i 1995. Det var en videreføring av deres sjangerdefinerende klassiker Dune II: The Building of a Dynasty. Command & Conquer kunne by på videosekvenser i mellom hvert oppdrag, som var ganske imponerende på den tiden.

Spillet var satt noen få år inn i fremtiden hvor Global Defence Initiative (GDI) kjempet mot terroristorganisasjonen Brotherhood of Nod, ledet av den mystiske lederen Kane. I dette fremtidsscenarioet har en mystisk og skadelig substans Tiberium startet å spre seg på jorden.

Året etter kom spin-off-serien Command & Conquer: Red Alert som ble minst like populær. Spillmekanisk er det ganske likt, men med nye enheter og omgivelser føles det likevel som noe ganske annet. Spillet foregår i en alternativ fortid hvor Hitler ble drept på sine yngre dager, og andre verdenskrig i stedet foregår mellom Sovjet og de Allierte maktene.

Lenge siden forrige nye spill

Dette er faktisk flere år siden det har skjedd noe med Command & Conquer-serien. I 2013 ble et nyannonsert Command & Conquer-spill avlyst, før spillet ble lansert. Victory Games hadde stått for utviklingen, men etter skuffende tilbakemeldinger i alfa-prøveperioden ble det åpenbart at spillet ikke ville tilfredsstille fansen.

Det siste spillet som faktisk ble utgitt var det skuffende Command & Conquer 4: Tiberian Twilight i 2010. Det gikk bort fra det velkjente mønsteret med basebygging. Vår anmelder Marius Jentoftsen ga det 4/10 og konkluderte slik:

Les også
Anmeldelse: Command & Conquer 3: Kane's Wrath

– Command & Conquer 4: Tiberian Twilight er dessverre et eksempel på en retning innenfor spillutviklingen som bekymrer meg. Kvalitet og spillbarhet ofres for uforbeholden økonomisk utnyttelse av et varemerke. Til tross for at man skal rose utviklernes ønske om å prøve på noe nytt, hjelper det så lite når det faller i fisk. Mangelen på taktiske muligheter, basebygging og en aldri så liten skjevhet i det nye erfaringsnivåsystemet, gjør sammen med historieformidlingen at spillet føles nakent og tappet for sjel.

Hvilke spill ønsker dere at EA pusser opp, og hva slags forbedringer ønsker dere at det fokuserer på?

Siste fra forsiden