Anmeldelse

Command & Conquer: Renegade

Etter en lang og suksessfull karriere prøver Westwood seg nå i førsteperson-sjangeren. Dette er første gang Westwood prøver seg på denne type spill, og de skulle nok heller holdt seg til det vante. Singleplayerdelen er alt annet enn nyskapende, og det blir kjedelig når dette begrenser seg til å løpe og skyte.

Side 1
Side 2
Side 3

Kan multiplayeren redde Renegade?
Opptil flere spill har blitt reddet av multiplayerdelen etter en kjedelig singleplayer del. Et eksempel på dette er Return to Castle Wolfenstein. Dette førstepersons skytespillet fra Grey Matter Studios hadde dårlig singleplayer del, men etterhvert har folk gått over til multiplayer som viste seg å være mer underholdende. Kan Command & Conquer: Renegade bli reddet av sin multiplayer del etter den skuffende singleplayeren? I så fall burde den være meget forseggjort.

Multiplayer konseptet til Renegade er en god ide. Vanligvis er det to lag mot hverandre. Hvert lag har en base med bygninger som gir deg penger, kjøretøy og forskjellige oppgraderinger til soldater osv.. Man får penger når den automatiserte Tiberium høsteren vender tilbake til basen. Du får også penger ved å drepe fiender og fiendtlige kjøretøy. Renegade fremmer lagarbeid ved å gjøre alt veldig vanskelig alene. Det lønner seg alltid å gå sammen med noen tankser eller Buggies (jeeper). Først da har du en mulighet til å ødelegge fiendens bygninger.

Dessverre så blir dette ødelagt på grunn av den dårlige nettkoden. Selv om det står at du har bra responstid, så føles det ikke sånn Du merker at det tar litt tid fra du har trykket på avtrekkeren til kula sitter mellom øynene på fienden. En dårlig nettkode er irriterende, særlig når du sitter på høyhastighets bredbånd. Multiplayer over LAN (lokalt nettverk) går relativt glatt og fint, men her snakker vi om 100 mbit, så det skulle bare mangle!

Det som trengs i tillegg til en ny nettkode er balansering av våpen. Det er mange våpen å velge mellom, men de er veldig like i bruksmåten og det blir fort kjedelig. En annen ting å sette fingeren på er at hvis det ene laget får overtaket en liten stund (for eksempel på grunn av ujevne lag) så vil det prege resten av kampen. Det ene laget vil ha en jevn strøm av penger, mens det andre laget vil slite i lang tid for å få i gang pengestrømmen. Når de endelig har opparbeidet en liten slump penger så vil det andre laget ligge langt foran når det gjelder oppgraderinger og teknologi.

Konklusjon
Command & Conquer: Renegade har skuffet meg på grafikksiden med få detaljer og nesten ingen effekter. Lyden er tam og uten noe form for bass. Singleplayerdelen er ikke akkurat nyskapende, og det blir kjedelig når dette begrenser seg til å løpe og skyte Etter en skuffende singleplayer så forventet jeg en solid multiplayer, men heller ikke her ble jeg overbevist. Man kan trygt si at Westwood har skuffet, og jeg kan konstatere at dette ikke er verdt 500 kr.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden