Nydelige saker i vente
Grafikken i spillet har også blitt kraftig forbedret siden forrige gang. Atmosfæren rundt banene er mye bedre og detaljene er skarpere. Spillet foregår over åtte forskjellige land, alle landene har sin egen følelse. Det hele begynner med USA, her kjører du gjennom skog, på fjellveier og gjennom tørt landskap. Fargene er gule, oransje og grå, alt ettersom landskapet rundt deg forandrer seg. Inntrykket er et av tørt og øde landskap. Banene er spennende og utfordrende. Til tross for at inntrykket av banene i USA er meget godt er dette landet allikevel langt fra det beste. De to beste landene i spillet er Australia og Japan. Japan med sitt regntunge og mørke vær og trange, slingrete veier med dype vanndammer utstråler virkelig sjel. Det er spennende og flott å se seg om i det man farer gjennom landskapet. Her har virkelig Codemasters lykkes å lage et fantastisk landskap å kjøre i. Australia har også en perfekt atmosfære som er akkurat som i virkeligheten.
Det er ikke mange ukene siden jeg selv var og så Petter Solberg vinne Rally Australia på røde og støvete landeveier. Etter å ha trasket rundt banene og virkelig sugd inn omgivelsene i bushen sør for Perth var jeg mer klar enn noen gang for å kjøre de australske banene i CMR. I det jeg startet på første banen i spillet ble jeg alt annet enn skuffet. Codemastes hadde virkelig truffet spikeren midt på hodet, alt er helt perfekt. Fra det røde støvet som virvles opp i det du farer bortover (og som er skikkelig guffent å puste inn like etter en rallybil har skjært forbi deg i 200 km/t) til landskapet og vegetasjonen. Det eneste som skuffet i Australia var at man ikke har lagt super-stage til Perth. Det er vel ikke så rart at de ikke kan legge den til Gloucster Park hvor den ble kjørt i virkeligheten ettersom de ikke har lisens. Men de kunne da tatt seg jobben med å lage riktig skyline! Dette er så klart bare en liten, teit detalj som flok flest ikke vil legge merke til i det hele tatt, men for oss som bor her er det litt skuffende.
På motsatte siden av skalaen finner vi banene i Sverige. Det er litt skuffende at man har gjort en så laber jobb med Sverige denne gangen. Det virker platt og kjedelig. Forrige gang var Sverige et av de meste spennende stedene å spille, med flotte og interessante baner. Denne gangen derimot var det bare så man ville bli fortest mulig ferdig. Ikke hadde man noen god følelse av å kjøre på snø og is heller. Det er trist at det ble slik når alle de andre banene er så feiende flotte.
Allerede forrige gang var bilene helt fantastisk modellerte og det har ikke blitt verre siden sist gang. Bilene er om mulig enda heftigere å se på, det er rett og slett en nytelse. Det er nesten litt trist å sitte og styre bilen innenfra og dermed gå glipp av å se den slingre seg langsetter støvete veier. En ting som trekker litt ned er at Codemasters er alt for glad i glødende bremseskiver. Det er greit at bremsene kan går varme ved ekstrem bruk, men her grenser det til det latterlige. I det du trykker inn bremsen lyser skivene opp som et amerikansk hus rundt juletider. Altså altfor ekstremt, altfor fort.
Noe av det som imponerte mest forrige gang var væreffektene. Disse har blitt ytterligere forbedret. Snøen samler seg enda mer realistisk på ruten, vannet ser enda mer realistisk ut der det presses mot kanten av ruten av fartsvinden. Støv fra gruesete veier samler seg på ruten og gjør at vindusviskerne må brukes hyppig. De stedene viskerne ikke når til vil det etter hvert samle seg et ugjennomsiktig lag av støv, snø eller gjørme. Det er nesten litt trist at så mange går glipp av de flotte effektene ved at de styrer bilen utenfra. Jeg anbefaler helt klart å sitte inne i bilen for å få best mulig inntrykk av været i spillet.