Drøssevis med valgmuligheter
De fleste vil nok velge å starte rett på mesterskapet, det er tross alt her den virkelige moroa ligger. I forrige versjon av spillet var dette en ganske begrenset affære. Du hadde ikke mulighet til å velge navn, bil eller muligheten til å flerspille i mesterskapsmodus. Det var da også det Codemasters fikk mest tyn for etter lanseringen av CMR 3. Her har det heldigvis kommet forandringer. Denne gangen kan du først plotte inn eget navn og hvilket land du kommer fra. Deretter kan du velge en bil som passer deg. Det mest spennende for oss var dog muligheten til å spille flerspiller i turneringsmodus. Dessverre er det begrenset til to spillere, men det er uansett et kvantesprang fra forrige versjon av spillet. Det hele blir mye mer spennende og nervepirrende når du ikke bare har datastyrte motstandere å spille mot. Man legger inn et ekstra gir, som Petter Solberg ville sagt, for å knuse den man spiller mot.
Ikke bare har man gjort det mer spennende å spille mesterskap på grunn av flerspiller. Man har faktisk gitt oss en rekke andre mesterskap ved siden av det WRC-inspirerte firehjulstrekker mesterskapet. Du kan nemlig velge mellom et par andre mesterskap også. Det ene er å konkurrere med forhjulsdrevne biler. Disse er mindre og en del svakere. De er også veldig annerledes å manøvrere rundt banene. Det andre ekstravalget er å kjøre Gruppe-B turnering. Her er det de legendariske monsterbilene fra 80-tallet som gjelder. Du kan blant annet sette deg inn i en gammel Audi Quattro med 550 hestekrefter eller en liten, men ekstremt sinna Peugeot 205. I utgangspunktet har du tilgang til å spille dem med normal vanskelighetsgrad, som er latterlig enkelt, eller avansert, som er noe mer komplisert, men fortsatt overkommelig.
I løpet av spillets fremgang har du mulighet til å vinne en rekke belønninger. Det kan være nye biler eller nye deler. I mesterskapene får du muligheten til å vinne oppgraderinger til bilen din mellom hvert land du kjører i. Dette har mang valgt å gjøre ved hjelp av artige minispill. Man laget minispill for å vinne nye dempere, bremser, dekk, motor og girkasse. Minispillene gir morsomme avbrekk fra kjøringen på slingrete landeveier.
Veteranbilsamling rundt neste sving
Den andre tingen du kan vinne i løpet av spillet er tilgang til nye biler. Ved å vinne firehjulstrekkermesterskapet på normal vanskelighetsgrad vil du få tilgang til Peugeot 206. Andre biler du kan vinne er av den litt mer underlige sorten. Du kan blant annet vinne en gammel Ford Escort med bakhjulstrekk og 200 hestekrefter. Eller hva med en gammel safari-2CV? Den kommer utstyrt med to motorer, hver av dem yter 25 eksplosive hestekrefter og gir bilen en total på 50 hestekrefter. Det er nesten nok til å få bilen opp i 100 kilometer i timen. Slå den du!
Det ultimate målet med spillet er allikevel å vinne mesterskapet for firehjulstrekkere. Ved å vinne normal og avansert vil du åpne muligheten for å spille i ekspertmodus. Her blir alle tvunget til å spille spillet slik det burde spilles. Nemlig med synspunkt innenfra bilen, med realistisk skade og manuell giring. For en del spillere vil nok dette komme som et sjokk. Mange er ikke vant til å kjøre annet enn ved å se bilen utenfra. For de litt mer rallyinteresserte av oss er dette vanlig kost, om enn med noe tøffere motstandere. I det hele tatt en morsom vri og en spennende utfordring for alle spillere.
Kraftig forbedret kjørefølelse
I årets utgave av CMR har man gjort kraftige forandringer på bilens fysikk og miljøet den ferdes i. Det er ikke lenger slik at spillmotoren arbeider rundt senter på bilen. Nå har man forstått at om man skal få det så bra som mulig må man basere det hele på at hvert hjul er sin egen sjef. Dette gir en mye mer realistisk kjørefølelse. Miljøet man kjører i, både av og på veien, har også blitt kraftig oppgradert. Ikke minst merkes det når man kjører bortover veien. Når man tidligere kjørte på flat, slitt asfalt var det nettopp det, flatt. I CMR 4 har Codemasters gjort en fantastisk jobb med å gjøre overflaten mye mer ujevn. Dette merkes godt ved at bilen spretter og hopper bortover på veien på en helt annen måte enn tidligere. Spesielt merker man det når man kjører på humpete grusveier eller veldig slitt asfalt. Det merkes også på at kontrolleren vibrerer konstant. I det hele tatt mye mer realistisk. Det gir også et nytt element man må ta med i vurderingen mens man farer bortover landeveien i nesten 200 kilometer i time.