Sniktitt

Colin McRae Rally 2005

I tråd med det som nå ser ut til å ha blitt en årlig tradisjon, setter vi nok en gang fingrene i en ny inkarnasjon av Colin McRae Rally-franchisen. Konkurrentene har blitt flere og bedre teknisk, så utfordringen blir stadig større for Codemasters.

Colin McRae selv har ikke vært å finne i noen rallybil det siste året, men det stopper ikke de engelske utviklerene fra å lage nok et spill i serien. Mange vil nok også glede seg over at Nicky Grist er tilbake i kartleserstolen, i tillegg til at han som vanlig helt sikkert har bidratt med sitt i utviklingsperioden. Etter hvert som årene har gått, har vi sett et stadig mer strømlinjeformet produkt. Utseendet har opplevd stadig modernisering og det nåværende designet ser ut til å være hentet rett fra noe som kunne ha gått på MTV. Det er stilrent, stilisert og ganske så pent å se på. Det fungerer utmerket til sitt bruk, og menysystemet er lett å navigere i.

En ny karrieremodus har sett dagens lys, og lar deg starte i det små som en ukjent sjåfør med en tohjulsdrevet bil i 1600-klassen. Her må det vinnes løp og turneringer, slik at du får låst opp nye biler og kommer deg oppover i systemet. I løpet av karrieren skal du ha fått stiftet bekjentskap med over 20 ulike klasser og fått sust gjennom over 300 fartsetapper.

I tillegg til alle de gamle landene, kan vi denne gang også stifte bekjentskap med Tyskland. Et asfaltrally som tar plass i Trier-regionen i sørvest-Tyskland, og som er krydret med spesielle elementer. Store deler av selve rallyet foregår i et nedlagt militærområde, der det til stadighet dukker opp overraskelser i veikanten. Petter Solberg fikk erfare dette både i år og for to år siden, da en utplassert styrestein for panservogner tok rotta på hjulopphenget. Det er litt skummelt å dra på rally og få advarsler om at man skal passe på hvor man trår, ettersom deler av løpet foregår i et gammelt minefelt. Codemasters har overraskende nok klart å ta vare på en hel del av dette inntrykket og fått det på plass i banedesignet, slik at man nikker gjenkjennende.

Grafikkmotoren ser fortsatt ut til å være den samme som vi har stiftet bekjentskap med tidligere. Banedesignet ligger fortsatt veldig nært opp til det vi har blitt kjent med, men det har blitt laget nye spesialstrekker, og variasjonen er blitt større. Været kan forandre seg fra strekke til strekke, og det er ikke lenger bare helt statiske veibaner. Vannplaning har blitt en reell fare, og publikum deltar mer aktivt enn det vi har sett før. Man kan si mye om ulike rallyspill som er på markedet, men veldig få bruker tilskuere i en slik grad som man ser de i virkeligheten. Codemasters har begynt å ane tegninga litt, men det mangler fortsatt en del på at det skal se skikkelig virkelighetstro ut. Følelsen av at det er en haug folk som har trosset vinterkulde og utilgivelig skogsterreng bare for å få et kort, lite glimt av bilen din har imidlertid begynt å snike seg fram.

Fysikkmotoren har til tider blitt kritisert for å være spillets svakeste punkt, og foreløpig kan det virke som kritikken har fått delvis svar. Det er fortsatt litt såpefølelse til tider, men forskjellene mellom en tohjulsdrevet bil og et monster med drift på alle fire hjulene merkes godt. Simulasjonsbiten ser ut til å ha fått en lenge etterlengtet oppgradering, men vi må nok fortsatt vente til vi har det endelige produktet i hånden før vi kan avgjøre det helt sikkert. Realismen har også fått et etterlengtet malingstrøk og Sverige kan ikke lenger sammenlignes med en enorm haug av hvitt pulver. Ting har blitt mer møkkete og mer korrekt i forhold til hvordan man oppfatter virkeligheten. Med vannfeller og et litt mer variert vær over de ulike strekkene, bør det absolutt være muligheter for at selv de argeste motstandere iallfall tar en runde rundt på virtuell jord denne gang.

Bilmodellene har fått seg en saftig gjennomgang og ser mer detaljerte ut enn tidligere. I tillegg har man også lagt til et lite ikon som viser nøyaktig status på bilen din for øyeblikket. Dersom du kræsjer eller hopper litt langt, blinker de bitene på ikonet som tar skade. Underveis blir tilstanden stadig verre og en skikkelig skrotsjåfør bør være glad om han i det hele tatt får bilen i kjørbar stand til neste strekke. Som tidligere har man muligheten til å utføre ulike reperasjoner i depoet, men kun de man har tid til innenfor en fastsatt tidsramme. Skulle det smelle riktig så ille, vil du få visuelle forstyrrelser på skjermen i et par sekunder, slik at det faktisk føles ut som du smeller til noe i en fantastisk fart. Farlig.

Den største gleden er egentlig at Nicky Grist er tilbake, og at vi har fått en skikkelig karrieremodus. Utviklerene lover også endelig gode flerspillermuligher, noe vi har savnet siden Colin McRae Rally 2 kom for utallige år siden. Med et håp om skikkelig flerspillerstøtte på både PlayStation 2 og Xbox Live, kan det fort være at Colin McRae Rally 2005 kommer til å bli spillet som får hele franchisen tilbake i toppsjiktet av rallyspill. Slippdato i Norge er foreløpig satt til 25. september for konsollversjonene, mens en PC-versjon er ventet på et senere tidspunkt.

Siste fra forsiden