Fire venstre, liten vanndam, lang høyre
Når bilen er satt opp som du vil ha den, er det på tide å bevege seg mot selve løpet. En er nå klar til å frigi 300 hardtjobbende hestekrefter. Og jeg lover dere, disse hestekreftene føles når du flyr ut av målområdet etter start! Men det er ikke alltid like lett å kjøre en bil i over 200 km/t gjennom regnvær og trange veier, det er mye å tenke på. Derfor har du som i virkeligheten en samarbeidspartner i bilen din, det er han som ofte blir kalt kartleseren. Det er fordi hans oppgave faktisk er å lese kartet og gi deg informasjon om hva som er i vente rundt neste sving. Dermed er han litt i forkjøpet, slik at du har mulighet til å planlegge dine manøvreringer.
Dessverre er det ikke alltid denne personen er like nøyaktig eller hurtig med sin informasjon. Det kan oppstå litt vanskelige og spesielle svinger, hvor veiviserens anmodninger ikke helt stemmer overens med virkeligheten. Dette problemet kan oppstå i enkelte T-kryss, hvor du kun har mulighet til å kjøre til en side. Jeg er også litt misfornøyd med vokalen til denne personen, jeg syns det er litt vanskelig å høre hva som blir sagt. Så jeg er glad det meste er beskrevet på skjermen med ikoner, og piler med farger. Det har også skjedd en forbedring med denne kartleseren. Ikke nok med at han sier i fra at det er 2 brå svinger til venstre, og deretter en liten vanndam. Han vil også angi det perfekte giret du bør velge gjennom svingen, for dere som velger å benytte seg av manuell giring.
Håndbrekk er oppskrytt
Et viktig element som gjør Colin McRae Rally til et bra spill, er kontrollen du har over bilen din. Det er ingen grunn til å foreta vanskelige håndbrekk-svinger. Enkle og effektive manøvreringer er nok til å klare seg gjennom traseene. Måten bilen oppfører seg på er egentlig akkurat det en kan forvente av en rally bil, og utviklerne har her fått med seg alt.
Mellom hvert andre løp i rally modus har du mulighet til å reparere bilen din for skader du har påført. Problemet er at du ikke har uendelig med tid i denne seksjonen, og for hver reparasjon du velger, blir den tiden det tar trekt fra i nedtellingen. Dermed er du nødt til å ta noen tøffe avgjørelser om hva du bør reparere eller hva du kan vente med til neste gang. Dette er langt fra lett, det er også her du kan justere bilen foran neste etappe. Kanskje du må skifte til litt mykere dekk, hva er best mon tro?
Mot slutten av noen etapper får du mulighet til å kjøre løp på en stilig spesialkonstruert bane. Her duellerer du med en annen fører på en komplisert bane hvor den ene kjører på en speilvendt versjon av den andres. Det er utrolig spennende å kjøre på denne måten. Du ser motstanderen som kjører på en eksakt lik bane på andre siden av den lille veggen som skiller dere. Førstemann til mål vinner, og det er kun deres egen kompetanse som skiller.