Second Sight følger John Vattic som våkner opp etter å ha ligget i koma i et mystisk laboratorium, hvor han har vært utsatt for medisinske eksperimenter. Kroppen hans er ødelagt, minnet hans er borte og han har ikke særlig stort håp om å overleve. Skal han klare det må han rømme fra laboratoriet og finne ut hva som har skjedd og hvorfor han ble tatt til fange.
Etterforskningen hans leder til informasjon som tyder på at han var med i et hemmelig forskningsprosjekt i Sibir - et prosjekt som gikk fryktelig galt, men som gav ham massive psykiske evner. Det viser seg raskt at sterke krefter ønsker å se ham død, og ved hjelp av de nye evnene hans må han prøve å finne overlevende etter prosjektet og finne ut hvem som prøver å få has på ham, og hvorfor.
Second Sight kan spilles på mange forskjellige måter. Du kan fullføre de mange kartene i spillet ved hjelp av sniking eller skyting, og dessuten kan hovedpersonens psykiske evner spille en viktig rolle i hvordan du takler utfordringene i spillet. Du kan lese og kontrollere andre folks tanker, eller flytte på og manipulere objekter eller folk ved hjelp av tankenes kraft.
Etter hvert som du kommer videre i spillet vil kreftene dine bli kraftigere og du vil få tilgang til nye evner, som muligheten til å helbrede deg selv, sende sjelen din ut av kroppen din for å ta over andres kropper eller sende destruktive telekinetiske sjokkbølger mot fienden. I tillegg har du tilgang på 13 konvensjonelle våpen, som for eksempel ei snikskytterrifle og pistoler.
Codemasters planlegger å gi ut Second Sight på PS2, Xbox og GameCube senere i år. I forbindelse med kunngjøringen av spillet har de lansert et lite nettsted, men det inneholder for øyeblikket svært lite informasjon.