Det forrige TOCA-spillet ble beskrevet som bilspillverdenens sveitsiske lommekniv. I stedet for å nøye seg med en type bilsport, lot det deg kjøre alt fra lastebiler til formel-biler. Det tredje spillet i serien fortsetter på akkurat samme måte, og inneholder hele 35 motorsportsdisipliner. Codemasters nevner blant annet GT, off-road, rally, go-karts, touring cars, Formel 1 og mye mer, noe som skulle tilsi at uansett hva slags motorsport du liker, burde det være noe for deg i dette spillet.
Som forgjengeren kommer spillet med et historiedrevet karrieremodus hvor du får rollen som en ung og lovende fører som må kjempe seg fra bunnen til toppen av motorsportshierarkiet. Etter hvert som du imponerer teamsjefer og andre, vil du få tilbud om bedre stillinger eller stillinger i helt andre disipliner.
Simulatoraspektet skal være kraftig forbedret denne gangen, og utviklerne er spesielt fornøyde med skademodellen. Dette skal tilføre et nytt strategisk lag til gameplayet - hvis bilen din truer med å falle fra hverandre når som helst, kan det å presse på for å beholde førsteplassen din innebære en stor risiko for at du faktisk ikke klarer å fullføre løpet i det hele tatt. Utviklerne forteller at de generelt har fokusert mer på det tekniske aspektet av motorsport denne gangen, noe som burde være godt nytt for simulatorfrelste.
Codemasters forteller at de aller fleste banene i spillet er basert på virkelige baner. Ikke bare har de lisensiert over 50 ulike baner, men de har også skaffet seg rettighetene til å bruke alle versjonene av disse banene, noe som betyr at vi får rundt 100 ekte banevariasjoner i spillet. For eksempel har de lisensiert både GP-versjonen og den korte versjonen av Hockenheim, noe som i praksis betyr to vidt forskjellige baner.
Codemasters utvikler spillet til PC, PlayStation 2 og Xbox. For øyeblikket har vi ikke noen klar utgivelsesdato, men at spillet dukker opp før året er omme er rimelig sikkert.