Gears of War-designer Cliff «CliffyB» Bleszinski har annonsert store endringer for sitt kommende skytespill – LawBreakers. Bleszinski og utviklerstudioet Boss Key Studios har droppet spillets gratismodell og samtidig skiftet fokuset for å tilby en mer voksen opplevelse.
Prioriterer balanse
Den nye retningen for LawBreakers ble presentert på Game Developers Conference, som denne uken pågår i San Francisco. Der forklarte Bleszinski at etter hvert som arbeidet med spillet gikk fremover ble det mer og mer tydelig at gratismodellen de hadde planlagt å bruke ikke passet med produktet de ønsket å levere:
– LawBreakers er et konkurransedrevet spill og det betyr at balanse er en viktig prioritering for meg, teamet mitt og spillerne våre. Ved å bruke den nye betalingsmodellen sørger vi for at alle står likt ved å gi fansen tilgang på alle rollene uten noen begrensninger, forklarte spillsjefen.
Hva spillet kommer til å koste fikk vi ikke vite, men ifølge utvikleren blir det mindre enn femhundrelappen man ofte må ut med for et nytt spill.
Mer voksent design
Boss Keys beslutning om å ta LawBreakers i en mer voksen retning skal i hovedsak være et forsøk på å skille seg ut fra mengden, men ifølge Bleszinski er det også på linje med den opprinnelige visjonen for spillet.
Alt fra spillets logo til figurene og omgivelsene vi møter har gjennomgått en overhaling for å reflektere spillets nye modenhet, som understrekes med mer vold, intensitet og konkurranse mellom spillere.
Foruten utseendet vil spillet fungere som tidligere vist frem, med fokus på ferdigheter fremfor «kill streaks». LawBreakers blander skyting i førsteperson med manipulering av spillarenaens tyngdekraft, og lar spillere velge mellom en rekke forskjellige roller tilpasset ulike spillestiler.
LawBreakers lanseres til sommeren og blir kun tilgjengelig digitalt på Steam.
Cliff Bleszinski forlot spillindustrien i 2012.
Mente bransjen var preget av bortskjemt spillere og dårlige holdninger »