Civilization V var et glimrende strategispill, men etter hvert som vi brukte tid med spillet oppdaget vi i stadig større grad at datamotstanderne rett og slett ikke forstod hvordan man skulle spille det effektivt.
Et av områdene hvor de slet mest var i forhold til kamp. De hadde problemer med å evaluere hvilke av fiendens enheter som var reelle trusler, og hvordan de best kunne ta dem ut.
Nå lanseres en oppdatering til spillet, som blant annet skal fikse på dette. I tillegg til å bli bedre til å slåss vil dataspillerne bli flinkere til å bygge enheter de virkelig trenger, og de vil også bli smartere i forhold til å ekspandere over havet.
Oppdateringen vil også gjøre store balanseringsendringer, og har forandret effektene til en haug av ulike bygninger og underverker. Den legger også til to nye nasjonale underverker, nemlig Circus Maximus og National Treasury.
Firaxis vil også lansere en pakke med nytt nedlastbart betalinnhold. Denne heter The Double Civilization and Scenario Pack, og inneholder to sivilisasjoner; Spania og Inca-sivilisasjonen.
Dessuten inkluderer den et oppdrag som starter i 1492, året da Christopher Columbus gjenoppdaget Amerika. Målet er å temme den nye verdenen, eller sparke europeerne tilbake dit de kom fra (avhengig av hvem du velger å spille).