Den klassiske Civilization-serien har fungert som virtuelt narkotikum i snart femten år, og nå er det fjerde spillet i serien straks klart. Spillet bygger selvfølgelig på det bunnsolide fundamentet som har holdt serien gående siden tidene med MPX Studios og Microprose, men legger samtidig til en rekke nye elementer.
Et av disse er at Civilization IV er det første spillet i serien hvor utviklerne har hatt planer om et flerspillermodus helt fra starten av utviklingen. Det vil si at de hele tiden har lagt gameplayet til rette slik at flerspillerbiten skal føles som en velfungerende, naturlig del av gameplayet.
En annen nyhet er at spillet nå er i 3D, noe som har fått mange tilhengere til å frykte at spillopplevelsen blir radikalt forandret. Det har de sannsynligvis ikke særlig stor grunn til å gjøre - 3D fungerer tross alt glimrende i strategispill som Rome: Total War (og da tenker vi ikke på selve kampene, men den storstrategiske delen, som forøvrig minner svært mye om Civilization).
Ellers loves vi det mest tilgjengelige Civilization-spillet noensinne, slik at også de som synes de forrige spillene virket alt for vanskelige kan ha det moro med fireren. Dessuten får vi et kraftig oppgradert kartredigeringsverktøy (og mengder av modifiseringsmuligheter) og massevis av små og store forbedringer.
I Europa skal Civilization 4 lanseres 4. november. For mer informasjon om spillet kan du besøke det offisielle nettstedet.