Hoveddesigneren av Civilization IV, Soren Johnson, har startet et nytt spillstudio med Galactic Civilizations-utviklerne Stardock i ryggen. Studioet heter Mohawk Games, og ikke overraskende vil de jobbe strategispill.
Det første spillet deres er et sanntidsstrategispill, men her er ikke fokus på å krige. I stedet foregår handlingen på planeten Mars, der planeten koloniseres av ulike jordiske fraksjoner som alle ønsker sin bit av planetens naturlige ressurser. Inspirasjonskildene skal være Age of Empires II og Railroad Tycoon.
Kamp om ressursene
Spillerne får i oppgave å utvinne og foredle ressurser, og sette opp ulike produksjonskjeder for å tjene mest mulig penger på det åpne markedet. Men selv om dette er et relativt fredelig spill, er det fullt mulig å bruke skitne triks som sabotasje og til og med tyveri.
Målet skal være å lage et spill som låner mye fra den gamle Tycoon-sjangeren, men hvor hvert spill tar omtrent like lang tid som en typisk runde i Age of Empires II. Det ser ut til at fokus vil være på flerspiller, men forhåpentligvis blir det også mulig å spille mot datamaskinen.
Spillet vil bruke en ny 64-bits spillmotor under utvikling hos Oxide Games, et annet studio bestående av veteraner fra Civilization-utviklingen og støttet av Stardock.
Johnson er visstnok ikke overbevist om at folkefinansiering er den beste måten å skaffe penger til nye konsepter på, men til gjengjeld er han en stor tilhenger av «early access»-modellen som har vokst frem i senere år. Sjansene er med andre ord store for at spillet legges ut for salg relativt tidlig i utviklingsprosessen, slik at spillerne kan være med å forme utviklingen videre.
Han ønsker også at studioet skal ha et tett og varig forhold til de som er tilhengere av strategispill. Du kan lese mer om prosjektet i et intervju hos PCGamesN, og følge utviklingen på bloggen til Mohawk Games.
Les også: Anmeldelse av Sid Meier's Civilization IV
Les også: Nytt spill fra mannen bak Civilization V