Sniktitt

City of Heroes

Mørket har lagt seg over Kings Row, jeg står og ser ut over hustakene i bydelen "The Gish". Oppdraget mitt er enkelt, finn 10 skurker fra sekten "Circle of Thorns" og drep dem. Jeg ser tre stykker på huset ved siden av, og bruker min svevekraft og svever sakte, men sikkert over avgrunnen mellom takene.

Side 1
Side 2

Nye ideer for samarbeid
City of Heroes innbyr til lagspilling. Noen klasser kan ikke fornye sin egen helse uten å måtte vente på at den regenererer seg selv, mens andre klasser har gode muligheter for å gi helse til lagkamerater, men gjør lite skade. Spillet har innebygde funksjoner som du kan bruke for å søke etter lag, eller for en lagleder, søke etter folk som leter etter lag. Lagene kan bestå av opp til 8 personer. Det er lite dødtid fra man finner seg et lag til man faktisk går ut og gjør noe fornuftig, oppdrag eller bare litt jakt i parken etter kriminelle. Det beste med å opprette lag er at vanskeligheten og antallet kriminelle i området skaleres etter hvem som er der, slik at en stor gruppe med superhelter også kan finne utfordring på samme plass som en enkelt helt er og jakter.

I tillegg til lag kan man opprette Superheltgrupper. Disse gruppene fungerer på samme måte som guilds i andre MMORPG. Den lille forskjellen er at for disse superheltgruppene kan man definere to farger, og hvert medlem kan justere sin drakt til enten å være originalt slik de laget den, eller en blanding av de to fargene supergruppen definerte og sin egen farge. Dette gjør ting litt mer morsom når man samles, alle i supergruppen kan veksle mellom vanlig modus eller supergruppemodus, som aktiverer valgene man har gjort for drakten sin.

Det aller mest bemerkelsesverdige med City of Heroes er "sidekicks". Du husker kanskje Batman og Robin? I City of Heroes ville nok Batman vært adskillig mange nivå over Robin, likevel kan Robin dra på tur med Batman. I spillet kan du nemlig sette deg som mentor, og rekruttere "sidekicks". Et "sidekick" vil si en som er adskillig mange nivå under deg, men når han settes som din sidekick vil han midlertidig komme opp på ditt nivå så lenge dere spiller sammen. En kjempeflott feature som gjør at de som spiller hele dagen likevel kan spille sammen med venner som ligger langt under, og begge to vil ha det like moro, kanskje mer enn om de skulle spilt hver for seg.

Supergrupper kan, når de blir store nok, settes på en prøvelse. Dette innebærer at supergruppens medlemmer blir satt til å bekjempe usannsynlige horder med fiender over litt lengre periode, mot gode belønninger hvis de klarer det. Uheldigvis er ikke supergruppen vår stor nok, slik at vi ikke vet mer om dette foreløpig. Til slutt: Venner og ukjente kan gå sammen i "oppdragsstyrker" - en slags utvidet versjon av lagene. Her stilles større krav. Ingen kan forlate, ingen kan komme inn igjen, og man må fullføre et oppdrag innen en viss tid. Igjen vanker det store belønninger for fullførte oppdrag.

Genial "vindu"-modus
Grafikken i City of Heroes er helt grei. Det er ingen superavanserte effekter slik vi finner i spill som Far Cry, men det ser flott ut, og de store skyskraperne som virkelig ser enorme ut gir en god størrelsesfølelse. Grensesnittet kan tilpasses slik du vil ha det, alle boksene kan flyttes omkring og gis andre farger og størrelsen kan tilpasses hver enkelt. I tillegg har City of Heroes pr. i dag beste støtten for å spille i vindumodus. Du trenger ikke sette noe oppløsning for det, den skalerer seg perfekt og legger seg over hele skrivebordet helt ned til oppgavelinjen. Helt genialt for oss som surrer med andre ting i tillegg selv om man er pålogget.

Musikken i spillet er ikke like markant, det er stort sett bare litt elektronisk musikk som kommer når man springer over i et nytt nabolag i bydelen. Det er likevel mengder med bakgrunnsstøy og du kan høre ting skje i bakgrunnen. Lydeffektene på kreftene og skurkene er helt midt på treet, det er ingen skuespillerprestasjoner i bildet, men likevel ikke irriterende i lengden.

Konklusjon
City of Heroes er et annerledes MMORPG. Det merkes med en gang at fokuset for spillet er å ha det morsomt, og det blir mer morsomt når man har noen venner å dele det med. Responstiden fra support-teamet var upåklagelig på dag 1, det tok under fem minutter å få svar fra en Game Master. Vi ser City of Heroes som et interessant og veldig morsomt alternativ fra de andre MMORPG-ene som baserer seg altfor mye på kjedelige ting. Vi kommer tilbake med hvordan City of Heroes utvikler seg i framtiden

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden