De fleste vil gjerne tenke tilbake til gode gamle tegneserier når de hører om superhelter. Superman, The Punisher, Spawn, Spider-man, Pondus ... nei vent litt, kanskje ikke han. Likevel, mulighetene for hvordan superhelten din skal se ut er nærmest ubegrenset. Du kan velge kroppsbygning, farger, uniformer, briller, sverd og alskens ekstrautstyr som ville kostet minst tjue tusen om det var til den nye Volvo stasjonsvognen. Etter bare noen dager i Paragon City har vi til og med sett superhelter i pantomimedrakter. Om dette har noen effekt for kamuflasje eller forvirring blant fienden er på nåværende tidspunkt uvisst.
Spandex eller kappe?
Etter å ha installert spillet og oppdatert til gjeldende versjon (cirka 1 megabyte med oppdateringer) var vi klare til å lage vår superhelt. Man logger inn og velger seg en server. Det er en god håndfull servere å velge mellom, så hvis man skal spille med noen kompiser kan det være greit å avtale på forhånd hvilken server man vil spille på. Etter å ha valgt server kommer man fram til listen over superheltene sine.
Når man oppretter en ny superhelt velger man først hvilken klasse man vil være samt hvilke superkrefter man skal kunne få. Hver klasse har mange forskjellige kombinasjoner slik at det er sjeldent du vil se en som har valgt samme krefter som deg, selv om han opprinnelig er samme klasse. Etter å ha valgt krefter kommer man fram til hvordan verden skal se deg. Man kan være alt fra liten dverg til stor kjempe, eller motsatt, en liten superfeit kanskje?
Du kan ha valgfritt kostyme og du kan blande elementer fra både det ene og andre for å skape en unik helt, og det tar gjerne noen minutter med finpussing før man er helt fornøyd og tenker: "Jepp, der er jeg, ut og bekjempe kriminalitet jeg skal!">
Introduksjon til nøkkelpersoner
City of Heroes har en kjempeflott oppstart. Du blir guidet gjennom de mest elementære aspektene med kontroller, hvordan du mottar oppdrag og hvordan du slåss. Når du er ferdig med guiden er du blitt neste erfaringsnivå (level), slik at du til og med blir fortalt hvordan du går opp et erfaringsnivå. Flint og hjelperne hans forteller deg en bakgrunnshistorie som vil følge deg videre i spillet, og du blir hele tiden introdusert til nye kontakter som gir deg vanskeligere og vanskeligere oppdrag. I korte trekk: Det er lett å starte i City of Heroes, og det har ingen vanskelig lærekurve.
Etter å ha gått gjennom og de første små oppdragene er det på tide å utforske området rundt deg. Du har kart og veimerker på kartet som hele tiden vil fortelle deg om du er på avveie. Meget kjekt når man skal springe fra en plass til en annen.
Fullt av Al Capone-kloner
Det første man bemerker seg etter et par minutter på gata er hvor lite effektive politiet er. Her er det veskenappere og biltyver på nesten hvert gatehjørne. Politifolk blir like skremt av skurkene som vanlige NPC-er, kanskje de burde prøvd å kjempe tilbake? Imidlertid, masse skurker gir deg masse arbeid, og det er bare å fyre på med det ene angrepet etter det andre og ikke lang tid senere har man bekjempet en liten gjeng med skurker. Offeret kommer som regel tilbake og takker deg etter en velgjort jobb, og kan ofte gi deg litt mer "influence" - pengeenheten i spillet. "Influence" kan man bruke for å kjøpe forbedringer til superkreftene sine, eller inspirasjoner, som er engangskrefter, sammenlignbar med "potions" og "scrolls".
Man må imidlertid passe seg litt, for skurkene i City of Heroes er faktisk ikke dumme. Hvis de merker at du bekjemper dem kan gjerne en av de springe etter hjelp, og det er ikke så veldig morsomt med 10-15 skurker hengende etter deg, før du har erfaring nok til å takle dem. Skurkene gir faktisk ikke så veldig lett opp, og de forfølger deg over gjerder og opp trapper og over hustak.
For hvert nivå du går opp, øker helsen og skaden din automatisk. For å utnytte potensialet i det nye nivået ditt må du besøke en trener. Det varierer litt for hvert erfaringsnivå om du kan få tilgang til en til av superkreftene dine, eller om du får flere plasser for forbedringer til disse. Etter hvert som man får mer erfaring og kommer opp til nivå 6, får man tilgang til det første settet med felleskrefter, krefter alle klassene har tilgang til, heriblant sveving og flyving. For å kunne fly må man være på nivå 14 og ha lært seg sveving allerede. Første gang vi kom til dette nivået var det selvfølgelig flyving som var tingen, og vi valgte sveving. Ingenting er vel bedre enn å si farvel personen man prater med, og så fly avgårde.