For en drøy uke siden trakk Square Enix sløret av Oninaki, et nytt tilskudd til selskapets tradisjonsrike rollespillbibliotek. Spillet utvikles av I Am Setsuna-utvikler Tokyo RPG Factory, men Square har også hentet inn en av sine fremste veteraner for å bidra på prosjektet.
Ifølge en fersk utgave av spillblekka Famitsu (via Gematsu) skal mannen bak det klassiske rollespillet Chrono Trigger, Takashi Tokita, være med å dra lasset. Tokita – som også er kjent for sitt arbeid med Parasite Eve – tar rollen som kreativ produsent for Oninaki, mens Kid Icarus: Uprising-designer Atushi Hashimoto skal regissere.
Famitsu-artikkelen forteller også at spillet er omtrent 65 prosent ferdig. Planen er å lansere Oninaki en gang til sommeren, på PC, PlayStation 4 og Nintendo Switch.
Bytt mellom klasser
Mens I Am Setsuna fulgte oppskriften fra nittitallets klassiske rollespill, prøver Tokyo RPG Factory noe litt nytt her. Kampene i Oninaki foregår i sanntid, og det tradisjonelle klassesystemet er byttet ut med en Persona-lignende variant.
I rollen som Kagachi møter spillere på sjelene til demoner, som med sine unike våpen og egenskaper assisterer helten i kamp. Spillere får fritt bytte mellom de ulike demonene i kampens hete, og ifølge utvikleren ligger nøkkelen til suksess i å hele tiden finne rett demon til rett tid.
Den første traileren for spillet – som du kan se øverst i artikkelen – gir en liten smak på hvordan kampene skal fungere, i tillegg til å sette scenen for spillets historie.
Tokyo RPG Factorys forrige spill fikk hard medfart.
– Et masete forsøk på nostalgi, mente vår anmelder »