Delvis Halo-inspirert
Vi fikk forklart av George at du kjemper du alene i en del av oppdragene. Da kan du styre bilen og maskingeværet samtidig. Du kontrollerer bilen med tastaturet og maskingeværet bak med musa. I andre oppdrag vil du bli sendt ut sammen med flere lagkamerater. Da vil disse ta de andre rollene i bilen. Det er plass til tre spillere i en slik bil, en som kjører, en som står bak med mitraljøsa og skyter, og en som står i pasasjersetet foran og peprer løs med hva enn for våpen han har akkurat da. Det hele kan minne litt om Halo, bare at bilen har en type styring som minner mer om vanlige bilspill enn den du finner i Halo. Hvorvidt dette er positivt eller negativt er opp til hver spiller å avgjøre, vi likte i alle fall veldig godt måten Bungie valgte å gjøre det på med Halo.
Fram til nå har de fleste spill vært plaget av forutsigbar og dum AI (kunstig intelligens). Fiendene har fulgt ferdig bestemte mønstre, og for det meste løpt rundt som hjernedøde høns. I de nye førsteperson-skytespillene som kommer har man for det meste gått bort fra denne skriptede AI-en til fordel for reaktiv AI. Med andre ord: Fiendene vil oppføre seg forskjellig alt etter som hvilken strategi du benytter, eller situasjonen de befinner seg i. En fiende vil sjelden gjøre det samme to ganger. Hvordan de vil oppføre seg kommer også an på hva slags fiende det faktisk er du møter. Profesjonelle soldater vil yte bedre og mer koordinert motstand enn løsere sammensatte grupper. Det er altså forskjellige type klasser du møter i spillet.
Spillet inneholder faktisk ganske mange forskjellige type kjøretøy, hele åtte forskjellige. Det er et par forskjellige biler, fly og battle-mechs også. De fleste er beregnet for bare en person. Det skorter helle ikke på våpen i spillet, det tilbys rundt 20 forskjellige våpen, spredt rundt i de forskjellige oppdragene i spillet. Ettersom spillet har store områder er det også et lite utvalg av snikskytterrifler. Utvalget av våpen og muligheten for å legge seg på en topp og snikskytte, eller å snike seg frem mot fiendene i knehøyt grass, gjør at spillet åpner for mange forskjellige strategier. Om du vil snike deg fram med kniven i hånda og være så stille som mulig, kan du gjøre det, eller du kan storme fram med rakettskytere og maskingevær om du vil.
Sci-fi og nanoteknologi
For å gjøre det hele enda bedre for de som vil benytte seg av den første strategien, har man valgt å gi spilleren et lite utvalg kamuflasje å benytte seg av. Ettersom Chrome foregår i en fjern fremtid langt ute i galaksen har man valgt å virkelig ta den helt ut når det gjelder å kjøre på scifi-sjangeren. Her kan du nemlig komme over forskjellige implantater som ved hjelp av nanoteknologi kan forbedre evnene dine. Enten det nå gjelder bedre nattesyn, større styrke, bedre syn eller muligheten til å sløve ned tiden rundt deg så kan du gjøre det bare du har de rette implantatene.
Med Chrome har Techland og Strategy First valgt å i første rekke fokusere på en sterk historie og en spennende opplevelse for spilleren. Man har blant annet fått tak i karen som i sin tid leste linjene i Duke Nukem for å gi en stemme til hovedpersonen i spillet. De har dog innsett at spill i dag sjelden slår skikkelig an med mindre en også har en solid flerspiller bygget inn. Derfor har man valgt å legge inn en flerspiller som gir spillere mulighet til å kjempe mot hverandre, enten på lag eller alle mot alle på Internett eller lokalnett.
Her vil du som spiller ha mulighet til å benytte deg av alle de samme tingene som du gjorde i historiemodus. Du vil kunne slenge deg i førersetet på en buggy mens kompisene dine bemanner mitraljøsen eller står ved siden av deg foran i bilen og peprer løs på fienden. Eller du kan sette deg inn i en av stridsrobotene og fyre av en rakett eller to i retning fienden. Spillet gir mulighet for 32 spillere på en gang i et flerspillerscenario. Spillet vil ha en rekke forskjellige flerspillermodi spredt over 4 forskjellige planeter og en rekke forskjellige romstasjoner. Du kan blant velge mellom capture the flag eller last man standing pluss fire andre modi.
Konklusjon
Spillet ligger an til en lansering i løpet av slutten av juli eller begynnelsen av august. Det vil ha en rekke forskjellige oppdrag med drøssevis med ting som skal løses, enten det er rene kamper eller små minispill og andre utfordringer. Spillet vil kreve en middels kraftig maskin for å kjøre greit. Like under 2GHz prosessor, plenty med minne og et GF3-kort eller bedre er å anbefale. Når spillet kommer ut vil vi så klart levere en omfattende omtale av det.