Sniktitt

Chrome

Chrome er Techlands bidrag til den nye typen av skytespill som er på vei. Her er det større områder, fetere grafikk og mer valgfrihet for spilleren som teller. Denne måten å tenke førsteperson-skyter (FPS) på ble først satt ut i livet av Novalogic med deres Delta Force-spill.

Side 1
Side 2

Her kunne spillerne boltre seg på enorme kart, noe som ga muligheten til å snikskyte og angripe fra lang avstand. Grafikken var det dog så som så med. Siden den gang har vi fått noen få andre utviklere som har tenkt delvis på samme måten, Tribes 2 hadde store områder, det samme hadde Operataion Flashpoint. De fleste valgte likevel å holde seg til den trygge formelen med trange gater og smug eller mørke ganger og små områder. En av grunnene var at maskinene ofte ikke var kraftige nok til å gjøre jobben som kreves for å vise enorme landskap.

Den nye trenden
På årets E3 så vi at de fleste spillutviklerne hadde snudd og begynt å tenke i nye baner. Bort fra trange, klaustrofobiske kart og inn i en ny og mye større verden. Vi fikk sjansen til å snakke med George Chastain som jobber for Strategy First, og er produsent for Chrome. Han viste oss spillet og forklarte det meste som kan forklares om et spill som dette. Det beste var kanskje at vi hos Strategy First faktisk fikk med en spillbar versjon, slik at vi selv, i ro og mak, kunne prøve spillet hjemme i Norge igjen. Det er nettopp det jeg har gjort i tiden etter vi kom hjem fra USA-turen vår.

Som spiller trer du inn i rollen som en av mange smuglere der ute i universet. Du er en av mange som prøver å tjene litt penger på å frakte varer som folk ikke vil eller burde vite om. Det er masse bråk mellom forskjellige fraksjoner i universet, det meste dreier som kampen om metallet chromium. Dette metallet inneholder enorme krefter og dertil tilhørende muligheter, enten det nå gjelder produkter til å oppnå fredelige eller mer aggressive mål. Alle vil så klart ha tak i det. I kampen om dette er du en av mange brikker som settes i spill. På veien mot det endelige målet om å få din del av kaka må du krige, slåss og bedra. Spørsmålet er bare hvem som lurer deg tilbake, og hvem du kan stole på. Her er det viktig å skille løgnere fra venner.

- Det hele spinner ned til hvem du kan stole mest på, ingen er helt til å stole på. Noen er dog bedre enn andre. Det er opp til deg å finne ut hvem av dem, forklarer George Chastain.

Spillet benytter seg av Techlands egenproduserte 3D-motor, som passende nok går under navnet Chrome Engine. Denne motoren brukes også i utviklingen av 3-4 andre spill Techland har på gang, blant dem Xpand Rally. Motoren gir utviklerne mulighet til å vise store åpne områder kombinert med muligheten for store mengder bygninger du som spiller kan gå inn i. Her har en altså klart å få oppfylt ønsket til karen som sier "ja takk, begge deler". Ofte har det vært slik at om du har et spill med store kart og områder, har muligheten for å spille innendørs vært nærmest ikke-tilstedeværende. Eller så har det vært slik at du gjerne kan spille innendørs, men da går du glipp av de store områdene og er lukket inne på en ganske liten flate. Som de fleste andre nye spill har også Chrome fått bygget inn Inverse Kinematics, eller ragdoll-effekter om du vil. Det vil si at vi slipper å se de samme latterlige ferdiginnspilte dødsanimasjonene. Kropper vil i stedet forholde seg i forhold til underlaget de treffer og i forhold til hvor en eventuell kule treffer.

Versjonen vi fikk med oss inneholdt tre forskjellige oppdrag og baner. Det første var et slags opplæringsoppdrag som skulle gi oss en liten innføring i hvordan spillet fungerer og hva historien går ut på. Dessverre fungerte ikke dette området da vi ble løpende rundt sperret inne i en usynlig firkant på en grasslette. De to neste oppdragene derimot fungerte knirkefritt. Det ene foregikk i skumringen, vi startet på en slette med knehøyt grass og skulle snike oss mot et lite skogholt. På vei til skogholtet ble vi tvunget til å ta oss av to passe plagsomme vakter. Med en ganske så snasen automatrifle var ikke det noe videre stort problem. Den første delen av oppdraget gikk i all hovedsak i å skyte vakter og komme seg nærmere første mål. Etter å ha sneket oss fram dekt av vaiende grass og frodige busker og knertet ett etter hvert anstendig antall vakter nærmet vi oss de første bygningene i fiendens leir. Her ventet den første gode overraskelsen oss, noen hadde valgt å sette ut en bil. Etter å ha knertet enda flere slemminger kunne vi slenge oss inn i bilen og cruise av gårde. Bilen var av type buggy, med maskingevær bak.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden