– Child of Light skal være en motvekt til storspillene

Far Cry 3-utvikler pusler med et vakkert rollespill inspirert av Final Fantasy.

Ubisoft

I sin presentasjon under GDC Europe i Köln i dag har Far Cry 3-regissør Patrick Plourde sveipt sløret av Child of Light. Spillet – som Plourde omtaler som et spillbart dikt– skal være et sideskrollende turbasert rollespill, blant annet inspirert av japanske rollespill fra nittitallet. Dette melder Polygon og VideoGamer.

Plourde trekker frem Limbo og Final Fantasy VI, og forteller at Child of Light kan sees på som en blanding av de to, med Limbos sideskrollende eventyr og Final Fantasy VIs turbaserte kamper.

Låner Rayman Origins-rammeverket

Child of Light bygges i det samme rammeverket som Rayman Origins og Rayman Legends, Ubi Art. I stil med de to plattformspillene kommer det kommende spillet til å ha mye fokus på de estetiske. Så langt er alt vi har sett av spillet en kort filmsnutt fra foredraget samt et uklart konseptbilde, men stilen minner mye om Vanillawares håndtegnede spill, Odin Sphere og nylig Dragon's Crown.

Plourde forteller at han ser på Child of Light som en motpol til storspillene han har jobbet på de siste par årene – et spill som ikke er fremmanet av salgbar voldsforherligelse. I stedet frontes mykere og mindre bombastiske idealer.

I foredraget nevnes flere inspirasjonskilder. Av kunstneriske innflytelser trekker Plourde frem illustrasjoner fra barnebøker laget mot slutten av 1800-tallet, samt Final Fantasy-kunstner Yoshitaka Amano og Studio Ghibli.

Det er ikke kjent hvilke plattformer prosjektet kommer til, men mobiltelefoner og gratisspillmodellen er utelukket. Etter planen kommer spillet allerede til vinteren i år.

Konseptbilde fra Child of Light. (Kilde: IGN.com)

Rayman Legends like rundt hjørnet

For øyeblikket jobber Ubisoft også med å få et annet Ubi Art-prosjekt ut døra. Etter å ha blitt utsatt flere ganger, kommer Rayman Legends ut om en ukes tid. Plattformspillet skulle i utgangspunktet kun komme til Wii U, men Ubisoft bestemte seg tidligere i år for å lansere spillet til Windows, PS Vita, Xbox 360 og PlayStation 3 i frykt for at spillet kom til å selge dårlig på Wii U.

Utsettelsen ble møtt med reaksjoner fra fans som lengtet etter et nytt plattformeventyr med den lemløse helten, mye på grunn av at Wii U-utgaven av spillet ifølge utvikleren ble ferdigstilt tidlig i år. Også utviklingsgjengen bak spillet var lite fornøyde med utgiverhusets avgjørelse, og protesterte i februar mot sitt eget selskap. Noe positivt skal ha kommet ut av utsettelsen, da utvikleren har forklart at den ekstra tiden har gjort det mulig å stappe inn mer innhold.

Les også: Beyond Good and Evil 2 ble for stort for dagens konsoller Les også: Rayman har skyld i at Beyond Good & Evil 2 tar tid

Siste fra forsiden