UFO: Afterlight fokuserer, som forgjengerne sine, på en kombinasjon av global strategi og taktiske oppdrag. Denne gangen er det imidlertid Mars det kjempes om, og ikke vår egen lille jordklode. Historien følger en menneskelig koloni som har blitt bygd opp med hjelp fra retikulanerne, litt før hendelsene i UFO: Aftershock fant sted.
Basen klarer seg i utgangspunktet selv, med egenproduksjon av nødvendig vann, mat og luft, og i tillegg drives det vitenskapelig forskning på en utgravning av ruinene til en eldgammel sivilisasjon. Plutselig vekker de til live en hær med roboter, som tilsynelatende kun har et eneste mål for øye, nemlig å fjerne alle spor av sivilisasjon fra Mars. Disse robotene er imidlertid langt fra de verste fiendene du møter i dette spillet.
Det nye spillmiljøet gir nye muligheter, både i den taktiske delen og den strategiske, hvor vi loves mer fokus på ressurser, samt muligheten til å "terraforme" planetoverflaten senere i spillet. I den taktiske delen loves vi muligheten til å utforske bygninger, samt ødeleggbare spillmiljøer, forskjellige høyder og noe som heter "thermo vision".
Rollespillelementene blir også forbedret, med et mer komplekst treningssystem. Dessuten får vi selvfølgelig en haug nye typer teknologier, våpen og utstyr, og i tillegg kan vi kommandere droner og romvesener i tillegg til mennesker. Dessuten loves vi en mer kompleks diplomatidel, hvor diplomatiet blir mye mer utslagsgivende enn før.
UFO: Afterlight skal etter planen lanseres i løpet av første kvartal neste år, og spillet kommer kun til PC.