CellFactor: Revolution er et arenabaert skytespill hvor fysikk spiller en svært viktig rolle. Her foregår handlingen i ødeleggbare miljøer fulle av rot og skrot, og i tillegg til å kunne ødelegge og manipulere miljøene ved hjelp av høyteknologiske våpen, får vi også psykiske krefter.
Disse inkluderer "psi rift", som lar oss holde objekter samtidig ved hjelp av telekinese, "psi crunch", som lar oss implodere det vi holder og "psi wave", som er en slags energibølge som kan brukes for å flytte store mengder objekter som om de skulle vært bølger i vannet.
Det høyteknologiske utstyret vi får til rådighet inkluderer en realistisk rappeleringskrok som også kan brukes til å ta ut fiender eller ødelegge miljøet. Dessuten får vi massevis av kjøretøy, inkludert en flygende "mech"-drakt. Det blir også mulig å bruke to våpen samtidig.
Spillet inneholder moduser som "assault", "death match" og "capture the flag", og i tillegg får vi flere friske moduser som utnytter seg av spillets avanserte fysikkmotor. CellFactor: Revolution skal demonstreres på QuakeCon (som starter i morgen), og utviklerne i Artificial Studios håper på en lansering i desember.