Da Cyberpunk 2077-traileren rullet over skjermen under Microsofts E3-konferanse, var det faktisk en ganske omfattende beskjed skjult der. I et av klippene i introen var det et langt innlegg som skrev litt mer om spillet og hva vi kan vente oss.
I beskjeden påpeker utviklerne at det har tatt dem lang tid å vise noe, men understreker at dette skyldes arbeidet med The Witcher 3 og utvidelsespakkene til storspillet.
– Med en gang vi var ferdige med Blood and Wine-urvidelsen, begynte vi arbeidet med forhåndsproduksjon av Cyberpunk 2077. Men vi valgte å være tyste. Hvorfor? På et tidspunkt tok vi en avgjørelse om å begynne å snakke om spillet igjen når vi hadde noe å vise. Noe med substans og mening. Dette gjorde vi fordi vi skjønner at dere har ventet veldig lenge, og vi ville ikke at noen skulle føle at vi tok ting for gitt, står det i den lange beskjeden.
Ellers forteller utviklerne at Cyberpunk 2077 er e historiedrevet enspillerrollespill der man får muligheten til å lage sin egen figur. Mer enn det får vi vite senere denne uken.
CD Projekt RED svarer også på noen enkle spørsmål: De vet ikke når slippdato er ennå. De vet ikke hvor stort spillet blir, men det blir stort. I tillegg ber de spillerne forvente at Cyberpunk 2077 får samme type nedlastbar innhold som The Witcher 3, og at spillet ikke får kopibeskyttelse på PC.
Og de bekrefter nok en gang at spillet ikke får mikrotransaksjoner.
Noe helt nytt
Cyberpunk 2077 skal være noe litt annet enn The Witcher-spillene, med mer fokus på frihet, både for spilleren og utvikleren. Dette blir lettere, siden Cyberpunk 2077 ikke er knyttet like sterkt til en eksisterende fiksjon med definerte figurer som suksesserien er.
Dette blir også det første spillet CD Projekt Red prøver seg på utenfor The Witcher-fiksjonen. Her er det mer fokus på kybernetiske modifikasjoner og høyteknologiske våpen, men i likhet med studioets nyeste spill er fremtidsvisjonen plassert i sandkasse- og rollespillsjangeren.