Forrige uke fortalte CD Projekt RED at arbeidet med et nytt The Witcher-spill, kalt Project Sirius, har startet på nytt. I den forbindelse ble over 100 millioner kroner avskrevet som tap på prosjektet, og nå har selskapet avslørt litt om tankegangen bak beslutningen.
I en investorpresentasjon (via VGC) fortalte økonomisjef Piotr Nielubowicz enkelt nok at utvikler The Molasses Flood – som CD Projekt kjøpte opp i fjor – hadde prøvd seg på noe som ikke helt fungerte.
– Jeg er klar over at det ikke er kjempebra å høre fra et selskap at et prosjekt blir revurdert. For å være innovative er vi samtidig nødt til å eksperimentere og være modige når vi prøver nye ting, og ha kontroll og holde ting på rett kurs – spesielt med et prosjekt som er nytt for oss med tanke på design og som utvikles av et nytt studio i vår familie, sa Nielubowicz.
I stedet for å spytte mer penger i prosjektet, valgte CD Projekt å begynne forfra igjen.
– Vi er nødt til å evaluere situasjonen etter hvert som arbeidet fortsetter. Det er bedre å stanse pengebruken tidlig – og til og med begynne på nytt om nødvendig – enn å bare fortsette.
Project Sirius ble avslørt som del av en stor nysatsing for The Witcher-serien, som også inkluderer en ny trilogi og en nyversjon av det første The Witcher-spillet. Fortsatt vet vi lite om hva Sirius-prosjektet går ut på, men planen er å inkludere både enspiller- og flerspillerelementer.
Cyberpunk 2077-utvidelse
Ved siden av The Witcher fortsetter CD Projekt også arbeid med Cyberpunk 2077. Det inkluderer blant annet utvidelsen Phantom Liberty, og utvikleren forteller at nyheter om denne skal avsløres i juni.
Artikkelen fortsetter under Twitter-meldingen.
Phantom Liberty ble først avduket i fjor høst. Utvidelsen byr på gjensyn med Keanu Reeves-figuren Johnny Silverhand, og introduserer også en helt ny figur kalt Solomon Reed – spilt av Idris Elba.
Cyberpunk 2077 skal også få en oppfølger.
Spillet med kodenavn Orion bygger videre på det første spillet »