Oppdatering 12. april: Kickstarter-kampanjen oppnådde målet sitt i løpet av et par timer, og har foreløpig tjent inn det dobbelte av det de opprinnelig ba om. Pila peker stadig oppover, så det blir spennende å følge med på hvordan dette påvirker utviklingen av Bloodstained: Ritual of the Night.
Opprinnelig sak følger.
For fans av Castlevania-serien er Koji «Iga» Igarashi et velkjent navn. Han ga oss klassikeren Symphony of the Night, som vendte opp ned på serien ved å kombinere en gotisk vampyrhistorie med utforskningselementene hentet fra Nintendos Metroid-spill.
Han ble en nøkkelperson under utviklingen av de fleste Castlevania-spill, men etter 22 år i selskapet ble han overført til en ny avdeling som utviklet spill for sosiale medier. Dermed valgte han i 2014 å slutte i Konami.
Igarashis nyeste spillprosjekt, Bloodstained: Ritual of the Night har ingenting med Castlevania eller Konami å gjøre, men står fortsatt kraftig i stil med hans tidligere prosjekter. Kickstarter-kampanjen ble lansert mandag, og pila peker oppover for pengebeholdningen.
Folkefinansiering og investorer
– Iga her. Flere år har gått, og det er endelig på tide at vi møtes igjen. Med din hjelp ønsker jeg å lage et spill som bygger på de klassiske spillprinsippene mitt tidligere arbeid er kjent for. Takk for støtten. Jeg ser fram til å lede deg frem i min hær av nattens vesener, skriver Igarashi på prosjektets Kickstarter-side.
Hvis prosjektet blir en suksess håper Igarashi å lansere spillet til PC, Mac, Linux, Xbox One og PlayStation 4. Dette vil derimot kreve finansiering utover Kickstarter-prosjektets omfang. Hvis folkefinansieringen blir en suksess vil en investor spytte inn resten av pengene som trengs for å utvikle spillet.
Alkymister og demoner
Som den unge alkymisten Miriam må du kjempe deg gjennom et enormt slott proppfullt av demoner og andre monstre. Hun har blitt påført en forbannelse som sakte gjør kroppen hennes om til krystall, men utfra Kickstarter-beskrivelsen vil dette også gi Miriam spesielle evner.
Miriams ferdigheter som alkymist vil være en sentral del av spillet. Hun kan kombinere forskjellige typer materialer til nye våpen, eller bruke dem til å oppgradere utstyr hun allerede har. Spillets Kickstarter-side lover også rollespillelementer, da det ikke ville vært et Igarashi-spill uten et system med nivåer og erfaringspoeng.
Igarashi planlegger å få med seg Inti Creates, utvikleren bak Mega Man 9 og Mighty No. 9, på prosjektet hvis finansieringskampanjen blir en suksess. Castlevania-komponist Michiru Yamane skal stå for musikken.
Flere spillutviklere forsøker å puste nytt liv i en gammel sjanger:
En åndelig oppfølger til Banjo Kazooie knuste sine Kickstarter-mål på en time »