Valve-veteranene Jeri Ellsworth og Rick Johnson har startet en folkefinansieringskampanje for CastAR, et system som kombinerer «augmented reality» (utvidet virkelighet) og «virtual reality» (virtuell virkelighet).
Brille-projektorer
«Augmented reality» betyr at systemet legger tredimensjonale modeller over bildene fra virkeligheten. Det vil for eksempel at du kan se på et tomt bord, og så vil brillene gi inntrykk av at det befinner seg et helt brettspill eller for eksempel kjempende stridsvogner på bordet.
Både Sony og Nintendo har lekt med slik teknologi i spill som benytter seg av kameraene på deres håndholdte konsoller. Det finnes også mange mobilspill og -programmer som benytter seg av slik utvidet virkelighet, og Google jobber selv med et brilleprosjekt som kalles Project Glass.
CastAR-brillene er avhengige av at du legger et spesielt, retroreflektivt materiale på overflater som du vil spille med, da de i praksis fungerer som intelligente projektorer. Dette har imidlertid den fordelen at de ikke gjør øynene slitne, og siden materialet kun reflekterer lyset tilbake dit det kom fra kan flere spillere bruke samme overflate uten at de ser hverandres bilder.
Virtuell virkelighet
«Virtual reality» er i vinden for tiden, mye takket være det mye omtalte Oculus Rift-systemet. Ved hjelp av tilleggsutstyr som man kan feste på CastAR-brillene går de over fra å være «augmented reality»-briller til å være fullverdige «virtual reality»-briller der verden rundt deg forsvinner og du kun ser den virtuelle virkeligheten.
Jeri Ellsworth og Rick Johnson jobbet opprinnelig med CastAR-systemet hos Valve, men da Jeri mistet jobben sin der tidligere i år fikk hun ta teknologien hun hadde utviklet med seg. Dermed kunne hun og Johnson fortsette arbeidet sitt.
På Kickstarter ber de to om 2,4 millioner norske kroner. I tiden som har gått siden kampanjen deres startet i går kveld, har de allerede samlet inn over 1,5 millioner kroner, så alt tyder på at de vil ha nådd målet sitt i løpet av få dager.
Ellsworth har lenge vært kjent for sine spesielle maskinvareprosjekter, og det var blant annet hun som sto bak innmaten i Commodore 64 DTV – en joystick med innebygd Commodore 64 og 30 spill. Uheldigvis gjorde ikke de som laget selve stikken en like god jobb som Ellsworth, men ettersom hun hadde lagt inn flere utvidelsesmuligheter ble den vesle maskinen populær hos teknikkinteresserte Commodore 64-fans.
Under artikkelen kan du se utviklernes Kickstarter-video, der de forklarer konseptet sitt og viser hvordan brillene fungerer i praksis.
Les også: Sony jobber med VR-briller til PlayStation 4
Les også: Oculus Rift vil ikke satse på konsoller