Programmereren John Carmack har allerede vært med å revolusjonere spillindustrien én gang, med spill som Catacomb 3-D, Wolfenstein 3D, Doom og til slutt, Quake. Nå ønsker han å gjøre det samme igjen, hos «virtual reality»-selskapet Oculus.
I august i fjor kom det frem at veteranen hadde sagt ja til en toppstilling hos Oculus. På det tidspunktet var det imidlertid meningen han også skulle fortsette i sitt gamle selskap, spillutvikleren id Software.
Slik ble det imidlertid ikke. I november kom nyheten om at han hadde forlatt id, selskapet han har vært en viktig del av siden oppstarten i 1991.
Forsøkte å få Rift-støtte på Doom 4
I et intervju med USA Today forteller Carmack at han forsøkte å få i stand en avtale som ville sikre at Wolfenstein: New Order og Doom 4 skulle komme med støtte for Oculus Rift. Da det ble klart at ids eierselskap, ZeniMax Media, ikke ville være med på noen slik avtale valgte han å slutte.
– Det ville vært veldig viktig, og det virket som en fornuftig plan for meg. [...] Men de klarte ikke å bli enige, noe som gjorde meg skikkelig trist. Det var bare veldig synd. Da det ble klart at jeg ikke kunne få jobbe med VR hos id Software bestemte jeg meg for å ikke fornye kontrakten min, sier han.
ZeniMax ønsket ikke å kommentere Carmacks uttalelser til USA Today. Selv mener Carmack, som nå jobber med spillutvikling hos Oculus, at VR er en av de mest spennende tingene under utvikling i hele den elektroniske underholdningssektoren.
– Jeg så dette da vi gikk fra 2D-spill til 3D-spill, og alle har sett den mobile overgangen i de siste fem årene. Når du har vært med en stund legger du merke til noen av trendene. Det føles virkelig som VR har muligheten til å bli virkelig stort, sier han.
Selv om ikke Zenimax er interessert i VR-teknologi er det heldigvis mange andre som er det. Valve annonserte nylig et samarbeid med Oculus, mens skaperne av Eve Online omfavner teknologien med begge armer.