Under Microsofts pressekonferanse mandag kveld ble Dead Rising 3 avslørte av utviklere fra Capcom. Spillselskapet viste frem en omfattende verden spillere kan få boltre seg i, med løfter om uavbrutt «gameplay» og sømløse overganger. De improviserte våpnene og den paniske stemningen gjør selvsagt også en tilbakekomst, nå i enda større grad enn tidligere.
Los Peridos, åpen by
Under en videodemonstrasjon som er gjengitt nederst i saken, ble vi introdusert for byen Los Peridos, tre dager etter et massivt utbrudd av et zombievirus. Protagonisten denne gangen er mekanikeren Nick Remos, en tilsynelatende helt vanlig fyr som forsøker å rømme fra byen. Vi møter Nick idet han utforsker et lite nabolag og snubler over en gjeng zombier.
Capcom lover denne gangen en større by enn det vi har sett tidligere, og den kan utforskes uten irriterende lastetider. Ettersom byen er såpass stor er bilkjøring et viktig element i spillet. Zombiene kan likevel bli et problem siden det er såpass mange av dem. Vi ser hovedpersonen pløye ned utallige mengder vandøde, men det tar ikke lang tid før han må ta til fots igjen.
Armert med en diger skiftenøkkel går vår helt til pers, men hans handlinger tiltrekker seg en horde med levende døde. I følge utviklerne vil alt du gjør i spillet trekke til seg zombier i varierende grad. Spesielt våpen som lager høy lyd vil gjøre deg utsatt for angrep. Etter at en stor mengde vandøde kommer styrtende gjennom et gjerde flykter Nick opp på et hustak. Han bryter seg inn i et hus gjennom et takvindu der han finner en pistol. Med denne får han litt bedre has på sine fiender.
Nye våpen, nye muligheter
I likhet med Dead Rising 2 kan man kombinere våpen og gjenstander med hverandre for å øke potensialet for zombieslakt. Denne gangen slipper du heldigvis å lete etter spesifikke steder der dette kan gjøres. Under demonstrasjonen ser vi Nick teipe en lommelykt fast til en pistol for å gi seg selv en taktisk fordel.
De døde lar seg også ganske enkelt distrahere av blant annet lys og lyd. Et velrettet nødbluss trekker de sultne monstrene vekk fra Nicks posisjon slik at han kan komme seg videre. Mens han kjemper seg i vei gjennom byen ser vi han plukke med seg pistoler, et maskingevær og en slegge.
Spesielt sleggen viser seg å være meget brukbar da den kan slås sammen med en motorsag. Resultatet blir et monster av en kantklipper, som ser ut som den hører hjemme i Jason Vorhees' våteste drømmer. Kombinasjonen slegge og motorsag blir et effektivt verktøy og gjør kort prosess på beistene.
SmartGlass utvider opplevelsen
Avslutningsvis demonstrerte Capcom hvordan Xbox SmartGlass skal integreres med spillet. Idet Nick nærmer seg bykjernen blir det tettere mellom zombiene og dermed vanskeligere for én mann å komme seg videre. En av de to utviklerne på scenen løste enkelt problemet ved å dra mobiltelefonen ut av lomma og bestille en artilleribombing av nærområdet. Etter et par enkle tastetrykk står omgivelsene i flammer. Kroppsdeler og kjøttstykker flyr til alle kanter mens blodet spruter fra sprengte zombiekropper.
Foreløpig er det uvisst om spillet vil ha noen tilknytning til de øvrige produktene i serien, da dette ikke ble nevnt under pressekonferansen. Det som derimot ble nevnt var at vi kan forvente å slå kloa i Dead Rising 3 i løpet av juleferien, eksklusivt på Xbox One.
Les også: Anmeldelse: Dead Rising 2: Off the Record Les også: Dead Rising 2-skapere med «Capcoms neste store spill»