PARIS (Gamer.no): Ofte er det best å holde seg til det man behersker, og ingen kan vel skrive under på dette på samme måte som det polske utviklerstudioet Techland. Etter to velskapte spill satt i den ville vesten prøvde nemlig Call of Juarez-skaperne seg på et spill satt i nåtiden, til synkron skuffelse for både fans og kritikere.
Call of Juarez: The Cartel mottok generelt negative tilbakemeldinger, og det var klart og tydelig at det var mye som ikke stemte med den moderne tolkningen av western-dramaet. Dette skjønte tydeligvis utviklerne selv også, og på besøk hos Ubisoft i Paris ble vi presentert for det nyeste spillet i serien, som er mer en hyllest til de to første spillene i franchisen enn noe annet.
Borte er sportsbiler, asfaltveier og automatvåpen – nå skal Techland vende tilbake til røttene, og legendene skal hylles med hesteridning, pistoldueller, dusørjegere og en særdeles vill vest.
Det var en gang
Tittelen er Call of Juarez: Gunslinger, og som antydet vil man denne gangen ta på seg rollen som en skikkelig cowboy, mer spesifikt en gammel dusørjeger. Han nærmer seg slutten på livet, og når han en dag tar turen innom sitt lokale vertshus blir han spurt ut om de mange dådene han har utført iløpet av sin lange karriere.
Det er når den gamle mannen legger ut om hendelser fra livet som dusørjeger at man tar over kontrollen i Gunslinger. Hver historie regnes som en egen episode, og spillet består av totalt fjorten stykker, som samtlige vil handle om ikoniske westernpersonligheter og –hendelser. I demonstrasjonen vi fikk se ble vi blant annet introdusert for Billy The Kid og Pat Garrett, to beryktede personligheter fra det sene 1800-tallet.
Det viser seg nemlig at vår mann var gode busser med Billy The Kid, og når han fikk høre at Pat Garrett var på vei til Billys skjulested med en hær av desperadoer satt han ut for å redde sin kamerat.
Det er her vi kommer inn, når dusørjegeren rir mot Billys skjulested. Vi beveger oss gjennom et lite dalsøkk, forbi et par geiter og under en stor stein mens representanten fra Techland forteller oss om de mange ulike omgivelsene man vil utforske i Gunslinger. Kjente lokaler som gullgruver og westernbyer skal få plass i spillet, så vel som gårdsbruk og kvegfarmer .Tankene mine går straks tilbake til Call of Juarez: Bound in Blood som imponerte med et vidt spekter av lokasjoner, både naturlige og menneskeskapte.
Funskjonell drapsmann
Dusørjegeren runder en stor kampestein og endelig får vi øye på Billys kvegfarm. Som den fortelleren han er underetter hovedpersonen oss hele veien om det viktigste som skjer på skjermen, med fakta om løst og fast som for eksempel hvorfor han kalles Billy «The Kid», monologer om skjulestedet og så videre. Det fungerer overraskende bra, mye av det han påpeker er interessant og det blir aldri irriterende under den ti minutter lange presentasjonen.
Fortelleren påpeker også at vi «virkelig har ankommet i grevens tid». Banditter har overtatt området, Billys menn holder stand i hovedhuset midt på plassen og for å komme dit må vår mann ta turen over en gresskaråker, rundt en brønn og gjennom et lite markedsområde. Omgivelsene er satt sammen på en overbevisende måte, og designet gjør at dette virkelig føles som en gård man kunne funnet i den ville vesten. Man løper mellom oransje gresskar, hvite flaksende høner og råtnede uthus mens man plaffer løs etter fiendene i god gammeldags skytespill-stil.
Det er mange fiender, og dusørjegeren er ikke sparsom med ammunisjonen – når man har opparbeidet seg nok drap vil man nemlig etterhvert kunne bruke «concentration mode», eller konsentrasjonmodusen om du vil, og dette er det samme spesialangrepet som ble brukt i Call of Juarez: Bound in Blood. Tiden stopper opp i et lite sekund og da har man muligheten til å peke ut fiender som skal skytes i rask rekkefølge når omgivelsene kommer til live igjen. Kulene flyr om hverandre og fiendene faller likeså.
Dette er en svært kraftig fordel, og dusørjegeren har ingen nevneverdige problemer med bandittene – i det minste ikke før en fiende som har tatt oppstilling på toppen av et vanntårn begynner å skyte på oss. Med ett stopper tiden opp på nytt, og en beskjed på skjermen forteller oss at dette er spillets «sense of death»-funksjon. Med denne funksjonen vil man kunne se og forhåpentligvis unngå kuler som ellers ville vært fatale. Med en liten bevegelse på kontrolleren smetter dusørjegeren såvidt unna den sikre død.
Denne funksjonen blir vist fram flere ganger i løpet av skuddvekslingen og spesielt når en fiende snek seg innpå oss bakfra og hovedpersonen såvidt klarte å vike til side, før han skjøt nevnte banditt i hodet virket systemet særs dynamisk. Det kommer selvfølgelig helt an på hvor ofte disse sekvensene dukker opp i det endelige spillet, for hvis man konstant blir overrumplet av denne dødssansen kan det muligens bli noe forstyrrende.
Hektisk, sprøtt og vilt
En annen nyhet er at man nå får poeng for hvert eneste drap man utfører, og mye på samme måte som i Bulletstorm får man flere poeng for variasjon, hodeskudd og hvis man dreper flere slemminger samtidig. Poengene man tjener kan så brukes til å låse opp spesielle egenskaper på et ferdighetstre, og eksempelvis kan man få raskere ladetid, automatisk sikting og lignende goder.
Med dette ferdighetstreet vil man også avgjøre hva slags spillestil man ønsker å fronte, og hvis man for eksempel vil fokusere på snikskyting, doble pistoler eller hvilken som helst annen våpentype står man fritt til dette.
Ellers spilles Gunslinger mye som Bound in Blood på hestedoping. Det hele ser ut til å bli litt mer hektisk, litt sprøere og litt villere enn sin spirituelle forgjenger. Et godt eksempel på dette er når dusørjegeren hopper ut gjennom en låvedør, og i sakte film dreper nærmere ti mann før han lander på bakken. Realismen er satt helt til side i disse tilfellene, og hvorvidt dette er en måte å vise at den gamle dusørjegeren er en ordentlig skrytepave eller om det er slik Techland ønsker å fremstille skytekamper i den ville vesten er ikke godt å si.
Demonstrasjonen nærmer seg slutten, og med det som nærmest må være en hel kirkegård verdt av fiender i hælene dukker Pat Garrett opp foran oss. Den ikoniske personligheten blir presentert med skinnende tegneserie-aktige effekter før vi står ansikt til ansikt, med hånden løst rundt pistolhåndtaket i beltet. Det er klart for duell og på akkurat samme måte som i Bound in Blood må man vente til på det perfekte øyeblikket før man trekker av – dette fikk vi dog ikke se i aksjon i Paris, så hvorvidt utviklerene har gjort noen store endringer på duellsystemet finner vi ut senere.
Konklusjon
Call of Juarez: Gunslinger har potensiale til å bli et meget artig tilskudd i den populære western-serien, og når franchisen nå har gått tilbake til de elementene og den tidsalderen utviklerne virkelig har kjennskap til er det ingen grunn til at det ikke skal treffe spikeren på hodet.
Skuddvekslingene ser ut til å bli akkurat hektiske nok, og med innslag som konsentrasjonsmodusen og den nye dødssansen kan bruduljene med både lovmenn og desperadoer bli svært dynamiske og spennende, hvis utviklerne ikke bruker det til døde. Den ville vesten er også like vakker som før, og godt design blandet med fargerik og levende grafikk gir spillets univers en særegenhet som også Bound in Blood hadde i sin tid.
Med fjorten episoder å utforske, ikoniske western-personligheter som Butch Cassidy og Billy The Kid rundt hver sving og en handling som ikke holdes tilbake av realisme er det vanskelig å ikke la seg begeistre for Call of Juarez: Gunslinger. Når spillet i tillegg går bort fra The Cartel og tilbake til stilen fra de to første spillene er det vel egentlig bare å glede seg til ekte cowboy-action på nyåret.
Call of Juarez: Gunslinger kommer i salg i løpet av første kvartal 2013, for Xbox 360, PlayStation 3 og PC. Vi kikket på spillet på et pressearrangement i Paris. Turen dit ble betalt av Ubisoft.
Les også: Eksperimentelle våpen i Fuse
Les også: Anmeldelse av westernspillet Red Dead Redemption