Det er mange år siden sist at Call of Duty-spillene handlet om annen verdenskrig, og derfor kom nok den seneste tittelen Call of Duty: WW II som en overraskelse for mange. Nå viser det seg at denne settingen ikke var utviklerens eget førstevalg.
I et intervju med Newsweek forteller spillseriens utgiver Activision at det var de som insisterte på å gå tilbake til andre verdenskrig, og at utvikleren egentlig hadde helt andre planer.
Hadde lyst på Advanced Warfare-oppfølger
– Sledgehammer ville lage Advanced Warfare 2, sa Activision-sjefen Eric Hirshberg til Newsweek. Ifølge Hirshberg fremstod det som logisk for utvikleren å lage en oppfølger til Advanced Warfare, som var det første Call of Duty som var utviklet av Sledgehammer alene, og som fikk høyst brukbar mottakelse.
Hirshberg og kompani merket seg imidlertid en stemning blant fansen for å gå tilbake til serien opprinnelige røtter, som altså er den annen verdenskrig, og derfor bestemte utgiveren seg for å kjøre på med dette valget. Alle de seks første spillene i Call of Duty-serien hadde annen verdenskrig som setting.
Activision-sjefen indikerte også at mottakelsen til det forrige spillet i rekken, Infinite Warfare, var en sterkt medvirkende årsak til valget. I intervjuet med Newsweek innrømte Hirshberg åpent at denne tittelen ikke føltes som et ekte Call of Duty-spill, og at mange fans dermed ikke fikk en god nok tilknytning til spillet.
Har du sjekket ut vårt tilbakeblikk på klassikeren Call of Duty 4: Modern Warfare?