Sniktitt

Call of Duty: Modern Warfare

Call of Duty: Modern Warfare fikk oss til å banne etter å ha sett spillet bak lukkede dører

Det nyeste spillet fra den kjente serien overrasket oss.

Nå gjelder det.
Activision

LOS ANGELES (Gamer.no): Activision gjorde relativt lite ut av årets Call of Duty. Utgiveren hadde ikke engang en egen bås på messegulvet i år, noe de er kjent for å ha sammen med de andre store spillerne. Dette var nok en av grunnene til at Call of Duty: Modern Warfare falt litt i glemmeboken hos undertegnede før det endelig var på tide å se Activisions lukkede fremvisning av spillet, men neimen om ikke den halvtimelange gjennomspillingen var noe av det kuleste vi så i LA.

Basert på virkeligheten

Call of Duty: Modern Warfare tar navnet sitt fra det kjente Call of Duty 4: Modern Warfare, skytespillet fra 2007 som på mange måter revolusjonerte sjangeren. Den gangen var det amerikansk og britisk involvering i konflikter i Midtøsten og Øst-Europa som stod på menyen, som interessant nok ikke ville vært så fjernt nå heller, 12 år etter.

Næmmen er det ikke Captain Price?
Activision

Call of Duty: Modern Warfare er ikke en «remake», men en slags spirituell nyskaping av det første. Utviklerne i Infinity Ward gjorde det klart at spillerne deres ønsket mer realisme, moralske gråsoner, konflikter og situasjoner som var relevante for dem. Dette gjør blant annet at fortellingene endrer seg noe siden sist, men at blant annet Captain Price – en kjent figur fra det opprinnelige Modern Warfare – returnerer.

Jeg skal ærlig talt innrømme at det var noe urovekkende å høre utviklerne snakke om hvor realistisk og virkelighetsnært spillerne deres ønsket at det neste Call of Duty skulle være. Vi snakker her nemlig om terrorisme og konflikter som preger folks daglige liv, og selv om det kan skapes god underholdning av dette, var det, igjen, noe ikke helt kult med hvordan de presenterte det hele. Det er slettes ikke noe nytt å lage film eller spill basert på virkelige og nærliggende hendelser, men det går plutselig opp for en hva man har med å gjøre når man får alvoret inn med teskje.

Likevel var det enkelt nok å skjønne hvor de ville; dette blir et Call of Duty med utgangspunkt i vår egen tid, med utfordringer og situasjoner mange av oss kan kjenne igjen fra nyhetene eller til og med eget liv om man har vært spesielt uheldig.

Svært imponerende

Vi befinner oss i London. En bombe har nettopp gått av på en travel gate ved Picadilly Circus, og en anti-terrorgruppe er på oppdrag i et nabolag i den enorme byen. Her er vi med, sammen med blant annet Captain Price. Det er mørkt, men gatelykter og lys fra vinduene bringer nok lys til å kunne se godt.

Områdene vil være varierte, og vi kan regne med å kjenne igjen visse steder fra det opprinnelige spillet.
Activision
Vis mer

Det må sies med en gang: Call of Duty: Modern Warfare ser helt fabelaktig ut. Grafikken har gjort et markant hopp siden sist, og fy fabian hvor vakkert det er. En ny grafikkmotor gir virkelig nytt liv til denne gamle serien.

Tilbake til aksjonen. Det er helt stille i det mellom fem og ti tungt utrustede SAS-offiserer nærmer seg et helt vanlig hus i en av Londons bakgater. En stige reises mot et vindu i andre etasje, mens en av offiserene tar seg stille gjennom hovedinngangen. Vi tar oss forsiktig opp stigen, inn vinduet, og møter opp med de nedenfra. Et dempet lys gjør at vi ikke trenger nattsyn-hjelmen umiddelbart. Snart høres en kvinnelig stemme fra rommet ved siden av, og hun annonserer at hun er på vei for å lage mat til de andre i huset. En kjapp manøver fra en av offiserene fører til at maten aldri kommer, men at kvinnen heller får en hånd over munnen og blir fortalt å holde tyst.

Ikke smart med nattsyn på her, tror jeg.
Activision

Sammen tripper spesialutsendingene lenger inn i huset, inn i en mørk trappeoppgang. En åpen dør til det opplyste rommet til venstre viser tre personer, to menn og en kvinne. Mennene blir kjapt uskadeliggjort med lyddempende våpen, og kvinnen som løper bort til en barneseng, løfter opp en hagle og sikter den mot oss, blir tatt ut på samme vis.

Les også
Anmeldelse: Call of Duty: Modern Warfare

Det som følger er en rom-for-rom-utrenskelse av boligen. Nå trengs nattsynet. De som truer laget blir skutt, de som blir vurdert å ikke utgjøre en direkte trussel, blir spart. Noen gjemmer seg under senger, andre bak vegger og i kott. Det spilles ingen musikk, og det skrikes ikke nevneverdig mye. Derimot hviskes det, og laglederen gir taktiske ordre når det trengs.

Viktig å sikte riktig.
Activision

Skytelydene er tunge, og det kjennes når haglen går av og patronene treffer gulvet. Det som gjenstår etter en kort skuddveksling er ikke annet enn stillheten selv, spenningen i luften og vissheten om at det kommer til å skje igjen, men usikkerheten om når. Oppdraget avsluttes endelig når vi har nådd loftet, og får tak i informasjon som var viktig for den nasjonale sikkerheten.

Konklusjon

Etter at demonstrasjonen var over, satt jeg igjen og gapte mentalt. Jeg hadde ikke tatt én eneste slurk av min medbrakte brusboks under presentasjonen. Da representanten fra Activision spurte hva vi syntes om det vi nettopp hadde sett, kunne jeg ikke gjøre annet enn å slippe ut et svært imponert «Holy shit». For dette var imponerende, og noe helt annet enn det vi har sett fra Call of Duty på mange, mange år. Basert på det vi fikk se i Los Angeles tyder dette på at Call of Duty: Modern Warfare vil flytte seg vekk fra kjappe bevegelser og fremtids-muliggjorte evner, til en mye tyngre og alvorlig spillestil.

Når sant skal sies var Call of Duty: Modern Warfare noe av det mer imponerende og overraskende undertegnede fikk se under messedagene på E3, og det hadde jeg aldri forventet å skrive. Vi ser frem til hvordan dette arter seg i det fulle spillet når Call of Duty: Modern Warfare ankommer butikkhyllene allerede 25. oktober, og lurer fortsatt på hvordan det hele vil føles i flerspillermodusen.

Du finner flere E3-artikler på vår samleside for messa »

Kommentarer (32)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
LarZen
6 år siden

Hører så jævlig mye bra om året COD at det her gleder jeg meg veldig til. Kommer til å bli et hysteri av spill journalister som skal presse på spillere sine politiske og etiske meninger. Men like greit det kommer et spill som dette så en kan få lagt disse journalistene i "boikott lista" en gang for alle.

 

Skal se at mange COD veteraner kommer tilbake nå....det hadde vært noe. 

Andreas Bjørnbekk @Gamer
6 år siden

Hører så jævlig mye bra om året COD at det her gleder jeg meg veldig til. Kommer til å bli et hysteri av spill journalister som skal presse på spillere sine politiske og etiske meninger. Men like greit det kommer et spill som dette så en kan få lagt disse journalistene i "boikott lista" en gang for alle.

 

Skal se at mange COD veteraner kommer tilbake nå....det hadde vært noe. 

 

Hva mener du med å presse på sine politiske og etiske meninger? CoD: MW viser svært sterke scener fylt med politikk som selvfølgelig har som formål å få spillerne sine til å tenke og reflektere over det de ser, som ethvert annet spill. Det er det mest naturlige i verden å snakke om det spillet viser, spesielt fordi det foregår i en fiktiv versjon av vår egen tid og verden.

SirRobert
6 år siden

Hva mener du med å presse på sine politiske og etiske meninger? CoD: MW viser svært sterke scener fylt med politikk som selvfølgelig har som formål å få spillerne sine til å tenke og reflektere over det de ser, som ethvert annet spill. Det er det mest naturlige i verden å snakke om det spillet viser, spesielt fordi det foregår i en fiktiv versjon av vår egen tid og verden.

Du skjønner hva han mente...Han snakker om spilljournalister som regelrett har gått ut med ønsker om sensur av inneholdet i spillet basert på nettopp den samme demo du har sett...

Det er ikke noen som sier at man ikke kan diskutere temaer i spillet, men når folk fra spillpressen snakker om sensur, så lyser det varselsignaler for min del. Det er heller ikke noen hemmelighet at denne outrage mentaliteten kommer fra den mer venstrevridde "blue checkmark" gjengen..samme gjengen som sier at Cyberpunk 2077 er rasistisk og transfobiske etc..

Andreas Bjørnbekk @Gamer
6 år siden

 

Hva mener du med å presse på sine politiske og etiske meninger? CoD: MW viser svært sterke scener fylt med politikk som selvfølgelig har som formål å få spillerne sine til å tenke og reflektere over det de ser, som ethvert annet spill. Det er det mest naturlige i verden å snakke om det spillet viser, spesielt fordi det foregår i en fiktiv versjon av vår egen tid og verden.

Du skjønner hva han mente...Han snakker om spilljournalister som regelrett har gått ut med ønsker om sensur av inneholdet i spillet basert på nettopp den samme demo du har sett...

Det er ikke noen som sier at man ikke kan diskutere temaer i spillet, men når folk fra spillpressen snakker om sensur, så lyser det varselsignaler for min del. Det er heller ikke noen hemmelighet at denne outrage mentaliteten kommer fra den mer venstrevridde "blue checkmark" gjengen..samme gjengen som sier at Cyberpunk 2077 er rasistisk og transfobiske etc..

Kan du gi et eksempel på hvem som har uttalt at de ønsker sensur av spillet? Og hva som menes med sensur?

Orwandel
6 år siden

Hva mener du med å presse på sine politiske og etiske meninger? CoD: MW viser svært sterke scener fylt med politikk som selvfølgelig har som formål å få spillerne sine til å tenke og reflektere over det de ser, som ethvert annet spill. Det er det mest naturlige i verden å snakke om det spillet viser, spesielt fordi det foregår i en fiktiv versjon av vår egen tid og verden.

 

Jeg tror han mener "journalister" som de i IGN som allerede har satt spørsmålstegn ved spillet på mange områder. Viser det nok respekt overfor de væpnede styrkene? (hvorfor må et spill det? og hvorfor nevne det når de ikke har peiling på om det er tilfelle?) En fyr sa at han ikke vil spille spillet i 15-20 timer pga. at det var for ubehagelig for han, en annen sa at det ikke ville være gøy med 10 timer med så intens gameplay. (jeg synes det er alt for tidlig å si slike negative ting om et spill etter en liten smakebit) En dame sa at det var ekstremt ubehagelig å se på, en annen sa at hun ikke likte at man gikk inn i et sivilt hus selv om det var fullt av terrorister der. Første damen sa at det var en moralsk gråsone å angripe et hus fullt med terrorister siden man ikke kunne se hvem som var fiender siden de ikke hadde tydelige uniformer og så ut som sivilister. (eh... å forsvare London mot terrorister er ikke en gråsone i mine øyne) Flere klaget på at det så for realistisk ut, så det så ut som man skjøt folk på ekte. En fyr sa at han ville sett på det som positivt hvis man heller kunne spille Call of Duty "non lethally". (et skytespill med ambisjoner om å være realistisk hvor man jakter på terrorister... hvorfor dra frem slike idiotiske idéer bare for å klage?) Det ble nevnt at hvis man hele tiden måtte spille gjennom fryktelige scenarioer man leser om i avisene hele tiden, så ville de ikke spille det. En sa at han håpte de kom til å vise respekt og at målet deres var å være altruistisk. (så lenge de ikke har navn på personer fra virkeligheten, eller en direkte gjenfortelling av en hendelse hvor sivile ble drept, så ser jeg ikke problemet. og hva er et altruistisk dataspill egentlig? merkelig kommentar) De trakk også frem at det var kvinner i huset de måtte drepe som noe negativt/ubehagelig. (for - som alle vet - så er det bare menn man kan drepe uten å bry seg...)

 

Jeg synes de trakk frem ting de synes var negative etter å ha sett en kort presentasjon, og mye av negativiteten kom fra at spillet var realistisk - noe utviklerene hadde som mål å få til. Så de kritiserte de for å ha fått til det de prøvde på... Det er litt som kritikken av den siste demonstrasjonen av Cyberpunk 2077. Her er et spill som endelig (for mange) har med transseksuelle karakterer, og som har gjenger med varierte bakgrunner, inkludert de med afrikansk og syd-amerikansk kultur og religion. Men CDPR blir selvsagt fremstilt som rasister og transfobier siden de ikke fremstiller de ovennevnte i et positivt lys hele tiden (svarte som er kriminelle man ikke kan stole på, transseksuell som blir brukt i en seksuell sammenheng i en reklame).

 

Og dette kommer det til å bli mere av når disse spillene blir utgitt. Merk deg mine ord! Så her er jeg helt enig med LarZen (selv om jeg allerede har en "svarteliste" - Kotaku, Polygon, Rock Paper Shotgun et.al.)

 

 

 

Redigert - kilder, siden det ble spurt om over til et annet innlegg:

 

Call of Duty:

 

Original

 

Kritikk

 

 

Cyberpunk: 

 

https://www.pcgamer.com/cyberpunk-creator-mike-pondsmith-defends-2077-from-post-e3-criticism/

 

https://boundingintocomics.com/2019/06/20/rockpapershotgun-founder-claimed-cyberpunk-2020-creator-mike-pondsmith-made-a-bad-argument-regarding-racist-tropes/

Siste fra forsiden