LONDON (Gamer.no): Det har haglet med lekkasjer, rykter og uttalelser rundt oppfølgeren til Infinity Wards massive Call of Duty: Modern Warfare 2 i lang tid nå. Utvikleren ble splittet og fragmentert kjapt og brutalt etter rettskaoset rundt de to grunnleggerne Jason West og Vince Zampella på vårparten i fjor, hvor de to endte opp med å forlate studioet sammen med flere titalls andre ansatte.
Siden den gang har restene av Infinity Ward inngått et utviklingssamarbeid med de to studioene Raven Software og Sledgehammer Games hvor de alle har jobbet iherdig med det som utvilsomt blir en av høstens massive storselgere: Call of Duty: Modern Warfare 3. Denne uken dro vi til London for å se det etterlengtede spillet i aksjon for første gang.
Uhyggelige konnotasjoner
Call of Duty: Modern Warfare 3 plukker opp tråden direkte etter forgjengerens dramatiske konklusjon. Amerika er fullt og helt i krig med Russland, og de fartsfylte kampene fortsetter daglig på amerikansk jord – også i urbane strøk. Task Force 141, eller det som er igjen av Task Force 141, er splittet i alle himmelretninger og medlemmene er hele tiden på flukt.
Under vår presentasjon fikk vi først se et av spillets oppdrag fra kampanjedelen – Black Tuesday – der vi følger Delta Force gjennom et krigspreget og brennende New York. Brettet starter dramatisk med at helikopteret du befinner deg i blir skutt ned. Forslått og forfjamset kravler du ut av helikopteret akkurat tidsnok til å være vitne til at to missiler braser inn i en høy skyskraper over deg. Rundt deg er mye av byen allerede ødelagt, og det kryr av fiendtlige soldater rundt et hvert hjørne.
Det er noe uhyggelig over scenarioet, og tankene går nesten automatisk til bildene vi så på fjernsynsskjermene for snart ti år siden – den gang ble skyskrapere også målskiver for krigshandlinger, men den gang var det virkelig. Utviklerene har gjort en kjempejobb med å gjenskape følelsen av New York som by, og gjenkjennelige detaljer og bygninger sørger for å skape en følelse av autensistet. Byen brenner, gatene er proppet fulle av sandsekker, forlatte biler og dødende soldater, og Delta Force må bane seg en vei gjennom den russiske fienden.
Det viser seg at teamet skal til aksjemarkedet på Wall Street, hvor russerne har tatt over bygningen fullstendig. Teamet kjemper seg gjennom en uhorvelig mengde av fiender, blant annet med hjelp av en ny type spesialgranat som etter kasting deler seg i flere titals deler, og som ved sprengning ser ut som tjue små flashbang-granater.
Børskrakk
Etter å ha kjempet seg oppover gaten må teamet komme seg gjennom New York Stock Exchange-bygningen, og opp på taket. Nok en gang har Infinity Ward jobbet godt med detaljene, og nok en gang er det en uhyggelig følelse å se det ellers travle aksjebygget være tømt for annet enn skarp, dødelig skuddveksling. De ikoniske runde takskjermene skytes i tusen biter, og aksjepapirer flyr rundt deg som løvblader i vinden.
Når teamet så endelig har kjempet seg opp til taket blir de beskutt fra alle kanter. Mens kulene hagler over hodene på deg og dine medsoldater får du beskjed om å bruke en flyvende fjernstyrt Reaper-drone for å eliminere motstanden, hurtig og effektivt, med missiler. Du åpner laptopen, og kameraet skifter synsvinkel fra deg til missilen som du så finjusterer mot målet. Missilen slår ned med dødelig presisjon på en gruppe fiender – alle blir slengt til hver sin kant og dør øyeblikkelig.
Etter å så ha sprengt i stykker målet –en radiosender på taket – er det på tide å forlate bygningen via et helikopter. Dette går selvfølgelig ikke etter planen, og du ender opp med å havne i en hesblesende helikopterkamp mellom skyskraperne med dødelige maskingeværkuler som truer med å felle alle involverte på få sekunder.
Etter en lang sekvens med skuddveksling og jaging, får du endelig inn et par velplasserte runder, og luftfartøyet styrter ned i en halvferdig bygning før det eksploderer i en sky av flammer og sement. En del av den ødelagte bygningen treffer ditt teams helikopter, og plutselig ser det ut som om alt kan gå galt. Du blir hengende ut av helikopteret etter én hånd, klamrende fast til døren, mens helikopteret truer med å riste deg av. Endelig blir du dradd inn i helikopteret, og Delta Force forlater området helskinnet, såvidt det er.
Den største elefanten i rommet på dette tidspunktet er kanskje mangelen på en skademodell i samme stil som det vi har sett i blant annet Battlefield: Bad Company 2 og Battlefield 3. Det ser litt merkelig ut når man fra helikopteret tømmer magasin etter magasin inn i tynne betongpillarer uten at skadene påvirker den skjøre halvferdige konstruksjonen. Alt av ødeleggelse ser veldig kalkulert og gjennomvurdert ut, uten noen form for dynamikk eller tilfeldigheter. Det positive med dette er at sekvensene kanskje oppleves mer dramatiske og visuelt spektakulære.