Gjengen som jobber med antijuks for Call of Duty, Team Ricochet, har avslørt en ny og snedig metode de bruker for å oppdage juksemakere.
Opplegget kalles «hallucination» – eller hallusinasjon på norsk. Som navnet tilsier introduserer den luftspeilinger til kampene som bare er synlige for spillere som bruker jukseprogrammer. Når en som driver ureglementert spill så begynner å skyte mot disse eller reagerer på dem i det hele tatt, får teamet en bekreftelse på at personen jukser.
Som Team Ricochet forklarer i den offisielle Call of Duty-bloggen er hallusinasjonene kopier av ekte spillere. De beveger og oppfører seg derfor som ekte spillere, slik at det er vanskelig for juksemakerne å innse at de blir lurt.
Basert på blant annet spillerrapporter kan teamet gå direkte inn i kamper og aktivere hallusinasjonene for mistenkelige spillere. Slik får Ricochet samlet data om hva slags juks som brukes, slik at det kan slås ned på før juksemakerne utestenges fra spillet.
Videre fortalte Ricochet-teamet at det hadde skrotet en annen antijuksfunksjon kalt «quicksand». Denne kunne iverksettes mot juksemakere slik at de for eksempel beveget seg langsommere enn vanlig eller snudde opp ned på knappekonfigurasjoner – slik at de måtte trykke bakover for å gå fremover.
Kvikksandløsningen ble imidlertid forstyrrende for selve spillopplevelsen, ettersom det ble vanskeligere for legitime spillere å forholde seg til juksemakerne.
– Dersom en juksemaker ender opp i kampen din, vil teamene våre jobbe tett sammen for å finne ut av hvordan de omgikk våre innledende gjenkjenningssystemer, samle deres informasjon og få dem bort. Noen ganger er denne prosessen rask og andre ganger kan det gå for lang tid før de blir oppdaget. Før eller siden vil juksemakerne riktignok bli identifisert, fanget og fjernet og ethvert steg vi tar hjelper med å bygge bedre verktøy for fremtiden.
LES OGSÅ: Valve la felle for Dota 2-juksemakere – 40 000 spillere utestengt »