Blizzard Entertainment har ikke utgitt et konsollspill siden StarCraft til Nintendo 64 i år 2000, og er først og fremst et PC-studio i disse dager. Den planlagte konsollversjonen av Diablo III kan sånn sett bli et viktig sidespor for gigantutvikleren, som går glipp av et enormt marked.
Spillets produsent Jay Wilson har snakket med spillbladet Game Informer (via VG247) om det kommende spillet, som først og fremst utgis til PC-er. Under denne praten gjorde han det klart at konsolldelen av utviklingen er svært viktig for Blizzard.
– Folk tror oss ikke når vi sier at vi skal lage et konsollspill, og det forstår jeg. Vi har forsøkt dette før, men vi har ikke investert så mye i det som vi gjør nå, og vi har aldri hatt et produkt som passet så godt til konsoll som nå, insisterer Wilson.
Ikke offisielt enda
Produsenten har tidligere uttalt at Diablo III føles best med håndkontrollere, og han ønsker slettes ikke å gjøre en simpel konvertering av PC-versjonen.
– Målet vårt er å lage et spill som føles som om det ble lagd for konsoller i utgangspunktet.
Det amerikanske spillskapet tar tilsynelatende konsollutviklingen veldig seriøst, og årsaken til at konsoll-Diablo aldri har blitt annonsert skal være at de ikke ønsker å forplikte seg til noe før de er sikre på at de har et kompetent konsollteam. Derfor venter de også til PC-utgaven er nærmere utgivelse, så noen av utviklerne derfra kan bidra.
Diablo III utgis til Windows og Mac OS X i løpet av 2012.
Les også: Vår seneste sniktitt på Diablo III