Early Access-inntrykk

Farthest Frontier

Bybyggerspillet Farthest Frontier er den nyeste Steam-hiten – vi digger det

Grim Dawn-utviklerne prøver seg på en helt ny sjanger, og lykkes.

Farthest Frontier.
Crate Entertainment

Det er ganske lenge mellom hver gang det kommer et bybyggerspill, og i hvert fall noen som greier å holde interessen oppe over tid. Dette er egentlig en sjanger jeg liker veldig godt, men som jeg spiller altfor lite.

Inn kommer Farthest Frontier, et nytt spill som er ute i Early Access på Steam. Det er ingen fastsatt dato på når spillet slippes i ferdig versjon, men utviklerne har anslått mellom 8 til 12 måneder fra nå. Det er utviklerne i Crate Entertainment som står bak spillet, som tidligere har laget actionrollespillet Grim Dawn.

Krevende start

Du starter spillet midt i villmarken, der en gruppe mennesker har bestemt seg for å starte livet på nytt. Med deg har du en vogn lastet med litt forsyninger, men det er stort sett det. Da er det bare å plassere det som skal bli landsbyens rådhus, og sette i gang med å samle materialer.

Farthest Frontier kan minne veldig mye om byutviklingsspillet Banished. Det er vanskelig å overleve ute i villmarken som dette, noe som merkes veldig godt også i dette spillet. Heldigvis kan du velge mellom ulike vanskelighetsgrader, men selv på den «vanlige» vanskelighetsgraden er det mer enn nok av utfordringer underveis.

Drømmen om noe bedre.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Ganske lenge var matmangel det største problemet jeg møtte. Til tross for at jeg ikke hadde mange innbyggere å mette så var det en konstant kamp for å få innhentet nok mat. I starten av spillet gjør du dette ved å plassere ut jakt- og fiskehytter, samle inn bær og etter litt tid begynne å dyrke mark.

Her ser man også dybden og kompleksiteten i spillet skikkelig for første gang. Det er nemlig ikke bare å velge et område å begynne å dyrke på, så kommer det igjen år etter år. Fruktbarheten i jordsmonnet varierer, så du må finne et område med næringsrik jord. Så må du velge riktig korn eller mat du skal dyrke, alt etter hva som trengs. Noen typer er bra for jorda du dyrker, men gir ikke like mye mat. Noen korntyper kan lagres lenge, mens du trenger andre typer til andre ting. Du kan planlegge tre år av gangen, og du må også passe på at en eller flere arbeidere går over jorden med jevne mellomrom, ellers blir det bare ugress og mindre mat.

I stadig utvikling

Det tar litt tid å lære seg, og spillet er ikke overdrevent ivrig på å forklare alle prosessene, men det gir samtidig all informasjonen du trenger for å få til skikkelig landbruk. Når du så får i gang en stabil matproduksjon så finner du fort ut at maten råtner hvis den ikke lagres skikkelig. Du kan bygge en jordkjeller og andre ting for å forlenge maten, men til syvende og sist vil alt bli fordervet.

Sakte, men sikkert.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Og du vil jo selvsagt også utvide byen din, få flere folk og gjøre dette til et sted der folk trives og vil bo. Da må du sørge for å ha nok hus, du må sørge for rent vann og at søppel og skit fjernes.

Etter hvert som bysenteret ditt utvikles får du tilgang til nye, mer avanserte bygg. Du kan lage honning, du kan begynne å dyrke frukt, bær og urter selv. Du kan smelte om jern og gull, og du kan lagge leirkrukker og andre ting. En pub er noe folk setter veldig pris på, men som også kan føre til overdreven drikking hvis innbyggerne ikke er glade og fornøyde.

Alle stadiene i byggereisen din byr på sin egne utfordringer, og det liker jeg veldig godt. Selv med kun 15 innbyggere i starten så er det ting å tenke på, og behov som må tilfredsstilles. Og utvider du for fort med mange hus, så merkes det på matlageret. Og hvis folk går sultne og tørste så blir det mer sykdom.

Og i en større by, der du generer mer penger og verdifulle gjenstander så kommer det plutselig banditter som dreper og raner, og skaper kaos. Da må du sette opp vakttårn og vegger slik at både beboere og verdier er trygge.

Snøen byr på utfordringer.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Grensesnitt og menyer fungerer veldig bra allerede, og gir akkurat passe mengder informasjon uten at det blir overveldende i starten. Det er ingen historie eller noe du skal prøve å nå i spillet per nå, og det er ikke noe jeg vet om utviklerne planlegger å legge til heller. Her er det kun bygging, utvidelse og overlevelse som driver deg som spiller videre. Jeg har det fortsatt gøy med å finne den rette balansen mellom utvidelse og fornøyde beboere, og ønsker du en større utfordring så justerer du vanskelighetsgraden.

Konklusjon

Farthest Frontier er allerede et skikkelig bra bybyggerspill, og jeg er spent på å se hva utviklerne planlegger å legge til fram mot ferdig versjon. Det kjennes ganske komplett og ferdig ut slik det står nå, og jeg hadde ikke stusset over at dette var det endelige spillet.

Et barn er født!
Gøran Solbakken/Gamer.no

Det er masse utfordringer underveis med både komplekse og gode systemer, spesielt rundt mat og matkonservering, som alltid gjør at jeg lærer noen nye triks her og der. Balansen mellom å bygge størst mulig by og det å overleve og ha fornøyde innbyggere er godt balansert.

Alt i alt så er dette et veldig bra spill slik det står nå. Hvis du liker denne typen spill så vil jeg så absolutt anbefale å teste Farthest Frontier til og med i Early Access, da dette allerede nå er veldig solid og vellaget.

Farthest Frontier er kun tilgjengelig på Steam, i Early Access.

Siste fra forsiden