– Butikkene har seg selv å takke

Utgiver forsvarer Steam, og gir et innblikk i hvordan bransjen fungerer.

I november kom det frem at flere store kjeder planlegger å presse utgivere til å slutte å implementere Valves Steam-system (slik for eksempel Civilization V, Fallout: New Vegas og Call of Duty: Black Ops gjør), ved å nekte å selge slike spill i butikk.

Fallout: New Vegas bruker Steam på PC.

Grunnen skal være at de mener Steam er en konkurrent, og at de dermed ikke ønsker å selge et produkt som installerer Steam på kjøpernes systemer. De hevder dette vil påvirke brukerne til å kun kjøpe spill via Steam, og ikke i vanlige butikker.

– Utgiverne skaper et monster. Vi forteller dem nå at de må slutte å implementere Steam i spillene sine, sa en representant for en kjede til britiske MCV.

Dette har naturlig nok skapt debatt, og nå har Darryl Still, som er internasjonal sjef for utgivelser hos den Russland-baserte PC-utgiveren 1C Games, skrevet et spennende innlegg hos MCV. Her går han i detalj om hvordan utgivelsesprosessen fungerer i praksis, og hevder kjedene kun har seg selv å takke for situasjonen de nå befinner seg i.

– Oppfører seg som bortskjemte småunger

Han påpeker at PC-spillenes hylleplass i vanlige butikker har krympet regelmessig i flere år, og at det som PC-utgiver har blitt stadig vanskeligere å få solgt spillene sine der. Dette gjelder også spill som jevnlig har fått over 80% i anmeldelser.

Vil butikkene boikotte neste Call of Duty hvis det bruker Steam? Vis mer

Dette mener han har vært en avgjørende årsak til at digital distribusjon har tatt så av på PC – kundene har rett og slett blitt tvunget til å kjøpe spillene de er interessert i via Steam og andre portaler, fordi de er vanskelige å finne i vanlige butikker.

Naturlig nok er han ikke imponert over butikkenes måte å svare på:

– Noen sa at reaksjonen deres minner om et lite barn som kaster bort leketøyet sitt fordi han ikke lenger er interessert, men som begynner å skrike med en gang et annet barn plukker det opp for å leke med det. Metaforen er perfekt, spesielt med tanke på unnskyldningen jeg stadig får servert fra bransjen.

Unnskyldningen han refererer til er at det ikke er etterspørsel etter spillene deres. Han er imidlertid uenig, og trekker fram et morsomt eksempel.

– Jeg husker et møte i mitt kontor med en utgiverpartner som fortvilet prøvde å forklare hvorfor den første bestillingen fra en stor kjede kun var på 30 enheter. På det tidspunktet hadde jeg Steams dataside til dette produktet oppe på skjermen, og her oppdateres salgene jevnlig.

1C står for eksempel for den kritikerroste King's Bounty-serien. Vis mer

Still forteller videre:

– «De har tatt inn ett spill for hver av deres 30 største butikker. Det er ikke noen etterspørsel fra kundene deres», sa utgiveren. Jeg tittet på skjermen og trykket «oppdater» på nettleseren. «I løpet av den tiden du har brukt for å forklare at det ikke finnes noen etterspørsel, har Steam solgt 45 enheter», sa jeg.

Butikkdistribusjon er dårlig butikk

Still fortsetter med å gi oss interessante detaljer om hvordan pengene fordeles når en kunde kjøper et spill over disk. Butikken vil ifølge Still generelt gi utgiverne 40% av pengene etter et salg. Det vil si at hvis spillet koster 30 britiske pund, får utgiveren 12 pund.

Siden 1C er basert i Russland, er de generelt avhengige av utgiverpartnere som kan bringe spillene deres ut på markedet i andre deler av verden. Dermed får de kun cirka 4,25 pund, siden utgiverpartneren deres tar sin del av kaken.

Disse tallene inkluderer ikke tap som kommer som følge av skadde eksemplarer, returer og andre ting. I tillegg skjer utbetalinger mellom partene ved slutten av hvert kvartal.

Det er ikke lett å drive spillselskap (bilde: Game Dev Story på iPhone). Vis mer

– Så la oss si at utgiveren får ti pund og utvikleren får tre pund, og pengene er på kontoen din fem måneder etter at kunden har betalt tretti pund.

Deretter trekker Still frem hvordan det fungerer via digital distribusjon. Hvis spillet koster 30 pund, vil 1C som utgiver få mellom 60 og 70 prosent av pengene, og disse vil de få ved månedens slutt.

– Wow. Så for å oppsummere: Hvis et spill selges over disk i dag, kan vi få tre pund innen utgangen av mars. På et digitalt salg, kan vi ha tjue pund innen jul.

Mange fordeler

Still understreker at 1C jobber med 26 forskjellige digitale portaler, ikke bare Steam. Selv om Valves system er dominant, sier han at det er plass til andre partnere også, og trekker frem GamersGate, Impulse, Direct2Drive og de mer ukjente Green Man Gaming og Get Games.

Han sier også at i motsetning til med vanlige butikker, ber ikke de ulike portalene stadig om bedre vilkår enn sine konkurrenter.

Men of War-serien er en annen 1C-suksess. Men ikke lett å finne i butikkene. Vis mer

Still trekker også frem de digitale portalenes fleksible priser som en fordel. Begrensede perioder hvor spill er på billigsalg kan resultere i store inntekter, og mange nye kunder, som så snakker om spillet og gjør det mer interessant også etter at prisen har gått tilbake til det originale nivået.

– Kreativ utnyttelse av priser, salg og den litt eldre katalogen er noe jeg er overbevist om at tradisjonelle butikker kan lære mye av. Det frustrerer meg stort at når et spill er seks måneder gammelt, kastes det i tilbudskassen for så å aldri komme opp igjen. Vi har en ti år gammel simulator som fortsatt selger regelmessig på digitale plattformer, sier Still.

Til slutt har han en krass advarsel til butikkene som vurderer boikott av Steam-systemet:

– Steam er her for å bli. Kjedene må kommunisere og jobbe med utgiverne, i stedet for å diktere og herske, for å sikre at det samme kan sies om dem.

Kommentarer (39)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Dinsdale
14 år siden

Piratnedlastning ødela for butikkene. Steam er en av aktørene som kom som et resultat av dette. Butikkene solgte mindre og mindre pga piratkopiering og dette ble enklere og enklere.

 

Når Steam (og andre) lanserte systemet sitt og flere brukte dette ble det litt vanskeligere å piratkopiere. De som laster ned spill er vant med det. De går ikke i butikken. De må ikke ha cover etc. Derfor er onlineløsninger perfekt for disse.

 

I butikkene er det et enkelt regnestykke om at det som ikke selger får mindre plass. PC-spill ble da fjernet og brukere flyttet i ennå større grad til Steam o.l.

 

Om man tar bort pc-spillerne som spille falsh og facebook-spill er markedet fremdeles stort, men de handler i stpr grad ikke i butikk. COD etc ja, men ikke andre titler. Da forsvinner bredden.

 

Pc vil bli de første underholdningsproduktene som forsvinner helt fra retail. Med unntak av Josefine og andre barnespill siden flere ikke tilbyr disse spillene, og de som kjøper dem til barna er ofte ikke den typiske spilleren som vet å bruke Steam etc.

 

At butikkene ikke selger er jo ikke det samme som at markedet ikke finnes. Det er større enn noensinne. Se på CD. Der har det skjedd, og det vil skje mer. De fleste cd`er selges på nett, ikke på Platekompaniet. (MP3 er ikke med her da det er en annen diskusjon)

 

Den digitale hverdagens utvikling må taes med når man snakker om marked på digitale produkter.

bamsefar
14 år siden

Merker i egen butikk at utvalget av PC-spill bare blir mindre og mindre. En ting er det enorme fokuset på konsoller, men det største problemet er at etterspørselen er langt mindre. Med unntak av AAA-titler med sterk multiplayer så går det lite PC-spill i forhold til konsollvariantene. Ta en av de sterkeste titlene i Q4, Black Ops. Rundt 23% av kopiene er til PC, resten PS3/X360. Nå kan jo dette være et lokalt fenomen, men dette er en gjenganger jeg har lagt merke til resten av året som strekker seg over samtlige titler som er multiplattform, mens PC generelt ligger på rundt 17% av total omsetning.

 

Akkurat denne artikkelen er jeg sterkt uenig i, og da mener jeg ikke artikkelforfatter, men kilde. Om butikkene satt igjen med 60% av et spillsalg så hadde det vært svært lukrativt å være i denne bransjen - vi snakker klesbutikkmargin - noe det ikke er! Enten så er kilden feilsitert, på droger, eller har tilfeldigvis "glemt" absolutt alle ledd fra og med produksjon ut til butikk!. Et konsollspill til den ublue prisen 599, sitter man gjennomsnittlig igjen med under hundrelappen. Tar vi inn releasekampanjer og gjør ingen forskjell på spill og deres plattform, er marginen nesten nede på matbutikknivå. Virkelig noe å gjøre seg rik på!

Ghaundan
14 år siden

Tja, er enig i mye av det han sier, men forstår også at nisje spill vil få problemer med å få plass i hyllene til en butikk som elkjøp med tanke på farten spill blir utgitt nå om dagen. Det er fysiske produkt som trenger plass inne i en butikk, digital distribusjon har ikke det problemet. Det krever en harddisk å lagres på og en server til å distribuere innholdet, men det kreves så lite per spill i forhold til hylleplass i en butikk.

 

Har ingenting imot digital distribusjon, men er litt bekymret når "alle" låser seg til steam, det ødelegger valgmuligheter og kan føre til ett slags monopol.

mh94
14 år siden

Hadde eg kunnet velge, ville eg heller hatt alle spillene mine i cover isteden for ei biblotek liste på Steam. På Steam så må du jo betale med kort (en selvfølge), men dei som ikke kan betale med kort (alle under 18) må reise te butikken å da ønsker dei seg et utvalg av spill. Ikke bare 15 spill som er kansje 10 år gamle eller spill som nettopp er kommet ut på markedet.

 

Enda verre er det for dei som får mor eller far til å betale. Hvis en person kansje sparer opp penger til et nytt som kommer ut (sei 500 kr), og vil at en foreldrer skal betale det, så sier dei nei kansje fordi ''gameren'' som ville ha det fikk et spill noen måneder før, eller dei vill ikke legge ut informasjonen på kortet på nett. Men akuratt nye spill finner du i butikkene så klart.

 

Tenker godt at det er et ganske stort flertall ''gamere'' som er under 18...

Hadde alle dei sluttet å kjøpe på steam, så hadde nokk butikkene merket det,

for å ikke snakke om Steam.. :p

AltF4
14 år siden

Angående "harde kopier" er jeg litt delt. Har egentlig nok med konsollspillene mine i hylla, og Steam har den store fordelen at installasjonen er lett. Jeg hater å knote med datating og det slipper jeg i stor grad når jeg handler på Steam. Jeg tror også Steam er langt bedre på å tilby eldre spill en det butikkene er, og i "mine" spillbutikker er det ikke mulig å finne eldre titler fordi de nye opptar all plassen. Jeg syns forøvrig ikke det er et problem.

 

Selv handler jeg kun på Steam når det er tilbud, noe Steam har veldig mange av. Fullpris blir for dyrt, og da handler jeg heller i butikk.

 

 

 

 

 

 

Siste fra forsiden