I et intervju med Gamesindustry.biz forteller Tony Goodman, grunnleggeren bak Age of Empires-studioet Ensemble, at Halo-skaperen Bungie ikke var særlig hyppe på ideen om å at de skulle få lage Halo Wars.
– Bungie var aldri helt om bord. De var visst litt snurt over idéen. De kalte det noe slikt som å «prostituere spillserien». Ja, det skapte ikke et godt forhold mellom Bungie og oss; de så på oss som noen som eglet seg på, forteller Goodman til nettstedet.
Halo Wars begynte egentlig livet som et helt annet prosjekt, men endret kurs da Microsoft ønsket å dytte inn Halo-universet i spillet. Dette skal ha gjort at spillet måtte ha et helt år ekstra på seg til å bli ferdig, og Goodman følte at prosjektet ikke ble helt det Ensemble ønsket.
– «Hvorfor kan dere ikke bare slenge på Halo-greier på det dere allerede har?» sa de. Men ting er ikke fullt så enkle, mimrer Goodman.
Selv var Goodman svært fornøyd med prosjektet, og kaller det et svært godt og undervurdert spill i intervjuet. Kritikerne var ikke akkurat uenige – spillet høstet inn flere gode anmeldelser. Vår egen anmelder smelte til med en 8/10, og følte Ensemble hadde lykkes med å skape et godt Halo-spill som skilte seg fra resten av serien. På tross av dette endte Halo Wars likevel opp med å bli Ensemble Studios svanesang.
Les også: – Vi brenner ut våre beste folk Les også: Angrer på Age of Empires III