Det polske studioet The Astronauts består av en gjeng veteraner fra People Can Fly – studioet bak spill som Painkiller og Bulletstorm. Deres første spill blir et utforskningseventyr med overnaturlige elementer, og vi har tidligere sett hvordan selskapet bruker nye metoder for å skape realistiske miljøer.
Nå har studioet gått i dybden for å vise hvordan de lager mange av modellene i spillet. Kort fortalt bruker de en metode som kalles photogrammetry, som innebærer at de tar massevis av fotografier av ekte objekter. Så kombineres disse fotografiene til en detaljert 3D-modell.
Mye arbeid
Prosessen er tidkrevende og krever gode fotografier, men resulterer til gjengjeld i en temmelig nøyaktig 3D-gjengivelse av objektene man har tatt bilde av. Utviklerne får med selv de minste detaljene, og siden teksturene er basert på fotografiene blir det ingen gjentatte mønstre eller sømmer.
Teknologien fungerer både på store og små objekter, og utviklerne mener det fungerer svært godt til å bringe elementer fra naturen inn i spill. Studiosjef Adrian Chimelarz forklarer:
– Photogrammetry er utrolig. [...] Hvert nye photoscan slår meg i bakken. Så mange detaljer, så intrikat, og viktigst av alt: det virker naturlig. Sprekker, flekker, erosjon – naturen har brukt millioner av år på noen av disse objektene, og det er nesten urettferdig å forvente sammenlignbar kvalitet fra artister som ikke kan jobbe mer enn noen få dager på dem.
Under artikkelen har vi lagt inn et par eksempler fra spillet. Dette er forresten ikke det eneste nye spillet som eksperimenterer med denne typen teknologi; skytespillet Get Even skal etter planen skilte med fotorealistiske miljøer.
Denne statuen er laget av 35 forskjellige fotografier. Du kan styre kameraet med musen, samt forstørre med musehjulet. Du kan også se modellen i fullskjerm-modus:
Denne fossen er laget av over 200 bilder. Utviklerne påpeker at vannet i spillet ikke vil stå stille, slik det gjør her.
En steinformasjon. 135 bilder: