Visste du at man kan bruke animerte gif-bilder til mer enn katter og kynisk tekstede sekvenser fra populære filmer? Det polske indie-studioet The Astronauts, startet av People Can Fly-veteranen Adrian Chimelarz, har brukt formatet til å vise frem tre miljøer fra den kommende grøsseren The Vanishing of Ethan Carter.
Førstepersons utforskningseventyr
I The Vanishing of Ethan Carter spiller du en privatetterforsker ved navn Paul Prospero. Han spesialiserer seg på det okkulte, og må reise til den idylliske lille byen Red Creek for å finne ut hva som har skjedd med den vesle gutten Ethan Carter.
Spillet er et førstepersonsspill, og skal være helt uten kamp. I stedet handler det om å finne ut av hva som egentlig har skjedd i Red Creek. Det å jakte på spor blir en viktig del av jobben; Prospero har den egenskapen at han kan visualisere den siste stunden før et menneske døde, og jo flere spor du har funnet, jo flere detaljer kan han se.
Det første animerte bildet viser en del av åpningsområdet i spillet. Her forklarer utviklerne at de har brukt noe som kalles photogrammetric technology for å lage mye av det vi ser på skjermen. Bruken av denne teknologien vil de snakke om senere, men de mener det er en teknologi mange indie-studioer som er interessert i å lage spill med fotorealistiske verdener, men ikke har en hel hær av grafikkartister, bør vurdere.
Bilde nummer to viser et av mange overnaturlige øyeblikk i spillet, og utviklerne er spesielt stolte av hvordan trærne forandrer seg når spøkelsestoget dukker opp. Det tredje bildet viser en gammel kirkegård, og også her har utviklerne brukt fototeknologien sin til å lage mye av det du ser.
Bildene ser du under artikkelen. Siden GIF-formatet egentlig ikke ble laget for denne typen innhold må du regne med en viss ventetid før alt dukker opp og går glatt. Du kan besøke tjenesten gfycat for et raskere, HTML5-basert alternativ (bilde 1, bilde 2, bilde 3).
The Vanishing of Ethan Carter kommer til PC neste år, og minner ganske lite om utviklernes forrige spill.