Mer støtte til norske spill

Budsjettstøtte

Nye millioner i potten for norske utviklere.

Norske spill opplever en liten opptur på det ferske statsbudsjettet. Bevilgningene øker nemlig fra ti til 13 millioner kroner i året. Pengene blir delt ut via en støtteordning i Filmfondet.

Fra 1. januar 2010 vil det også bli mulig å søke om lanseringsstøtte, ikke bare utviklingsstøtte. Dette er en helt ny ordning.

Håvard Christensen (t.v) og Kristoffer Jetmundsen i Tumbleweed. (Foto: Mikael H. Groven, Gamer.no) Vis mer

– Samtidig som vi legger forholdene bedre til rette for norske spillutviklere, må vi også sørge for at spillene når et stadig voksende norsk marked. Denne økningen skal være med på å gjøre den norske spillbransjen enda mer levedyktig, sier kultur- og kirkeminister Trond Giske i en pressemelding ifølge Dagbladet.

Stimuli?

Så spørs det om dette vil stimulere til at flere norske utviklere etablerer seg. For øyeblikket er ikke mangfoldet på det komersielle markedet veldig stort, og den største aktøren (Funcom) har flagget ut deler av sitt selskap til Canada. Grunnen er nettopp gode støtteordninger for spillutviklere i det landet.

Tubleweed, folka bak Skybound og kommende Umami er imidlertid i høyeste grad norskbaserte, og hilser pengene velkommen.

– Det er positivt med en økning i støtten, men det er ikke mye vi får hvis vi ser i forhold til filmbransjen. Et paradoks når vi tenker på at større spill ofte er mye dyrere å produsere enn filmer, sier Tumbleweeds Håvard Christensen til Gamer.no.

Før han understreker:

– Men vi er glade for at det finnes en slik ordning. Før var det ikke noe poeng å ha en slik, det var ingen til å ta i mot. Nå har vi fått flere mindre studioer i Norge, så da har tiden kommet til å trappe opp støtten.

I Sverige og Danmark har mange utviklere fått stor suksess med like store titler, slik er det ikke her til lands.

– I Norge har en slik støtte mye å si, siden vi har så få investorer som satser på dette området. De støtter ikke kreative produksjoner som er ren underholdning. Jeg tror ikke mer støtte vil gi flere store titler, men mindre prosjekter vil dra stor nytte av den, avslutter Christensen.

Ledige stillinger

Kommentarer (12)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
OlavHelland
15 år siden

Sverigje har fortsatt mange store utviklere, men etter at Deadline la ned er IO Interactive den eneste store AAA utvikleren igjen i Danmark.

Elgen_InnleggNO
15 år siden

Etter sammenslåingen med Norsk filminstitutt og norsk filmutvikling disponerer filmfondet så vidt jeg har forstått over 300 millioner i året i tilskuddsmidler. Syns det er for dårlig at kun 13 av disse millionene er øremerket spill, med tanke på hvor stor spillindustrien har vokst seg internasjonalt de siste ti årene...

Snorre
15 år siden

Vel. Nå må du ikke glemme at filmbransjen i Norge har bestemt seg for å pumpe ut minst to andre verdenskrig-filmer i året da. ;) Men ja. Er enig i at de kunne brukt litt fler av de 300 millionene de har til rådighet på norske spillprosjekter. Spill-industrien har langt større omsetning enn både film og musikkbransjen. Spillbransjen er blitt den kanskje desidert største underholdningsbransjen. Skjønner da ikke hvorfor filmfondet ikke satser mer på spill. Vel vel. Spill som seriøs underholdning er vel kanskje et litt nytt konsept enda. Får gi dem noen år på å oppfatte utviklingen.

Kenny Bones
15 år siden

Ikke nok med det, mesteparten havner vel i hendene på FunCom uansett.

Millha
15 år siden

Utfra forholdene så er det ikke så mye som FUNCOM får tror jeg. Kansje noe men ikke alt.

Siste fra forsiden