Bruktspillsalg er en het potet om dagen. Flere utviklere og utgivere har gått hardt ut mot praksisen, og blant annet EA har innført en løsning kalt «online pass», hvor bruktspillkjøpere må ut med en engangssum for å få tilgang til nettdelen av spillet.
Nå tar nok et utvikler bladet fra munnen og forbanner bruktsalg verden over.
Døden for bransjen
Ifølge Silicon Knights-sjefen, Denis Dyack, går bruktspillsalget på bekostning av utvikling av spill til den neste konsollgenerasjonen.
I et intervju med GamesIndustry International hevder Dyack nemlig at bruktspillene øker kostnaden for spillutvikling. Han forklarer at tidligere kunne utviklerne belage seg på såkalt «halesalg», det vil si at spillet fremdeles ville bli solgt i uker og måneder etter lansering.
– Nå er det derimot ingen halesalg. Inntjeningen din skjer de første tre månedene etter lansering, og hvis du vil tjene penger utover det, må du gå andre veier, sier Dyack, med henvisning til nedlastbare tilleggspakker.
Det er grunnen til at Dyack mener bruktspillsalget kannibaliserer spillbransjen generelt. I verste fall vil hele bransjen forsvinne, spår Silicon Knights-sjefen.
For når neste generasjons spill skal utvikles, er det forventet at disse vil koste opp mot tre ganger så mye som dagens spill, som allerede kan koste opp mot 100 millioner dollar.
Bare de sterkeste overlever
– Jeg tror ikke industrien har råd til 300 millioner dollar-spill. Selvsagt, spill som Call of Duty har antagelig råd til slikt, men hva skal alle de andre gjøre?
Dyack ser for seg at vi i fremtiden vil miste «mellomtitlene», spillene som ikke har enorme budsjetter, men som heller ikke er snekret sammen av tre stykker på gutterommet.
Silicon Knights står bak titler som GameCube-skrekkspillet Eternal Darkness: Sanity's Requiem og det mindre heldige Too Human, som i 2008 ikke oppnådde videre stor suksess.
Les også: – Fantastisk om neste Xbox ikke støtter bruktspill