Utrivelig oppførsel blant spillere – spesielt i nettbaserte spill – er et stadig voksende problem i spillindustrien. Personangrep mot både med- og motspillere setter et uhyggelig preg på en aktivitet som burde vært morsom, og forsøk på å bekjempe oppførselen stikker kjepper i hjulene for mang en utvikler.
I sin nyeste videooppdatering forteller Overwatch-sjef Jeff Kaplan at teamet hans bruker enormer ressurser på å finne og straffe bråkmakere – ressurser som kunne vært brukt til å skape nytt innhold til samarbeidsskyteren:
– Jeg skulle ønske vi kunne ta all den tiden vi har brukt på å introdusere en rapporteringsfunksjon på konsoll, og i stedet bruke det på et system for kamphistorikk eller en reprisefunksjon. Det var nøyaktig de samme menneskene som skulle arbeide med begge disse, som måtte settes til å jobbe med [rapporteringsfunksjonen], forklarte Kaplan.
Har straffet nesten en halv million
Rapportering av dårlig oppførsel har vært tilgjengelig på PC siden spillets lansering, men ble først nylig introdusert til konsollversjonene. Selv om Kaplan gjerne skulle brukt tid på andre ting, forteller han at funksjonen har blitt et nødvendig og høyst nyttig verktøy:
– Jeg har hørt mange si at det ikke er noen vits i å bruke rapporteringsfunksjonen, fordi det ikke gjør noe. Det er helt feil. Så langt har vi straffet over 480 000 kontoer, og 340 000 av av dem kom som et direkte resultat av spillere som brukte rapporteringsfunksjonen. Som dere ser kommer flesteparten av straffene vi deler ut fordi spillere sier «Hei, det er en annen spiller her som gjør noe ille, og jeg vil se at dere gjør noe».
Spillsjefen innrømmer at det er Blizzards ansvar å sørge for at spillere kan ha det moro og føle seg trygge når de spiller Overwatch. Likevel oppfordrer han til litt selvransakelse blant spillerbasen, og han retter følgende advarsel til alle som ikke føyer seg etter reglene:
– Hvis du er en slem person som gjør slemme ting i Overwatch, vil vi ikke ha deg. Vi vil ikke skape egne områder for deg, hvor bare de slemme Overwatch-spillerne er. Vi vil rett og slett ikke ha sånne mennesker i Overwatch.
Overwatch fikk nylig en ny modus.
Blizzard ombestemte seg og introduserte «deathmatch» likevel »