I en investorsamtale (via GameSpot) fortalte Blizzard-sjef Mike Morhaime at spillutvikleren jobber med flere nye spillkonsepter for tiden. Men ikke sprett champagnen helt ennå: det er snakk om små prosjekter som er i en inkubatorfase, som det kan hende vi aldri får se.
– Bedre rustet for nye prosjekter enn før
I samtalen peker Morhaime på at medgrunnlegger Allen Adham kom tilbake til Blizzard i fjor nettopp for å lede utviklingen av såkalte inkubatorgrupper som jobber med å utvikle nye prosjekter. Skal vi tro toppsjefen, har dette resultert i mye spennende snadder.
– Når det gjelder å utvikle nye merkevarer er vi nå bedre rustet enn vi noen gang har vært. Vi ønsker å dyrke frem nye prosjekter, forteller han.
Ikke minst skal mobilspillfronten og andre nyere plattformer være noe Blizzard snuser på for tiden.
At et spillselskap jobber med nye konsepter er kanskje ikke så oppsiktsvekkende i seg selv. At nettopp Blizzard jobber med nye merkevarer og spillprosjekter er likevel ganske interessant. Inntil selskapet annonserte Overwatch i 2014 hadde de ikke utviklet en helt ny merkevare på 17 år, men lente seg tungt på StarCraft, Diablo og Warcraft-seriene. Morhaimes utsagn vitner om at selskapet kan begynne å utforske nye områder utenfor disse bautaene.
Vil ta tid
Uansett får vi neppe se noe til disse ideene på en stund. Morhaime understreker at eventuelle nye spill kommer til å være spill som utviklerne ser at kan appellere til et stort publikum.
– Vi har nå flere dedikerte inkubatorgrupper som ledes av noen av våre mest erfarne spillutviklere hos Blizzard. Jeg må påpeke at det å lage nye spill med Blizzard-kvalitet på hvilken som helst plattform er noe som kommer til å ta tid. Og som vi har vist tidligere, kommer vi ikke til å slippe spill før vi føler at de lever opp til våre, eller spillernes, forventninger, utbroderer han.
Noen prosjekter har nok kommet lenger enn andre. I fjor søkte Blizzard for eksempel etter nye ansatte til et nytt førstepersonsspill, som skulle jobbe med spillmotoren og utviklingen av verktøy.