Ifølge forfatteren David Craddock (via Shacknews) så Blizzard North på muligheten til å lage et håndholdt Diablo-spill. Craddock har de siste fire årene jobbet med en bok om studioet, og har i løpet av prosessen snakket med nesten 80 tidligere ansatte og andre relevante kilder.
Sagaen går at etter lanseringen av Diablo II delte Blizzard North seg opp i to grupper. Den ene gruppen hoppet rett på utviklingen av Diablo II-utvidelsen, Lord of Destruction, mens den andre gruppen begynte å kaste ball med ulike ideer for hva studioet skulle gjøre videre.
Diablo Junior
Ett av de tenkte prosjektene som kom ut av denne prosessen var Diablo Junior, et spill som skulle utvikles enten til GameBoy Colour eller GameBoy Advance, avhengig av hvordan blant annet markedsandelen på de to konsollene lå an.
Diablo Junior skulle fungere som en prolog til Diablo II, og skulle kun være et enspillerspill. I kjent stil startet spilleren i en by, før eventyreren hoppet ut på eventyr i grotter og i villmarken. Blizzard North så for seg å la spillet være tredelt, ikke ulikt hvordan Pokémon alltid har gitt ut to eller flere spill med litt ulikt innhold samtidig. Tanken var da at hver av de tre utgavene kun skulle fokusere på hver sin klasse, samt at enkelte av gjenstandene skulle være eksklusive og måtte byttes mellom spillene.
Det håndholdte Diablo-prosjektet ble det aldri noe av, tilsynelatende på grunn av høye utviklingskostnader.
Ville lage flerspillerfokusert utvidelse
I samme åndedrag forteller Craddock at gjengen som jobbet på Lord of Destruction pludret med en idé om enda en utvidelsespakke, like etter at den første ble lansert. I motsetning til Lord of Destruction skulle denne pakken fokusere mer på flerspillerinnhold.
– Bakgrunnstegneren David Glenn bygde laughaller for spillergrupper som ønsket å forme klaner. Planen var at de skulle kunne møtes i laughallen, organisere erfaringsløp eller oppdrag, og at de skulle kunne hoppe direkte ut i felten fra hallen, forteller Craddock.
– En kul laughall-feature var «Stieg Stone», en stein oppkalt etter designeren Stieg Hedlund der laugmedlemmer kunne spytte inn penger. Etter å ha nådd enkelte milepæler skulle man kunne låse opp nye rom i laughallen, samt dekorasjoner og lignende. Men etter et par «brainstorming»-sesjoner bestemte teamet for å hoppe videre på Diablo III i stedet.
Vi vet allerede at Blizzard North rakk å begynne på utviklingen av Diablo III, men at prosjektet ble stengt ned sammen med studioet i 2005. Den utgaven av Diablo III som ble lansert i år har svært lite med Blizzard Norths opprinnelige prosjekt å gjøre.
David Craddocks bok om Blizzard North heter Stay A While and Listen, og slippes den 29. oktober.
Les også: Tilbakeblikk: Diablo II Les også: De fem beste rollespillene akkurat nå