World of Warcraft-utvikler Blizzard annonserer store nedskjæringer. Av de 600 ansatte som mister jobben sin, skal rundt ti prosent tilhøre ulike spillutviklingsavdelinger.
De resterende nitti prosentene er ansatte i avdelinger som «ikke er relatert til spillutvikling», skriver Eurogamer. World of Warcraft-avdelingen skal ikke være berørt i denne omgang.
En bransje i endring
Nedskjæringene kommer, ifølge Blizzard-sjef Mike Morhaime, på bakgrunn av endringer i spillbransjen.
– Konstant evaluering av teamene og prosessene er nødvendig for den langsiktige, gode helsen i bransjen, sier Morhaime.
Videre forklarer han hvordan Blizzard har vokst over årene, og at de har måttet ta noen vanskelige avgjørelser med tanke på behovene til selskapet fremover.
Mellom oktober 2010 og september 2011 mistet World of Warcraft 1,7 millioner abonnenter, og lå i november i fjor på totalt 10,3 millioner spillere.
Likevel er ikke alt sorgen for Blizzard, som har både World of Warcraft-utvidelsen Mists of Pandaria og ikke minst det svært etterlengtede Diablo III på tapetet i nær fremtid.
Noen direkte pengemangel kan man neppe si at Blizzard lider under heller. Moderselskapet, Activision Blizzard, noterte i fjor et rekordoverskudd på nærmere 6,2 milliarder kroner.
Les også: Slik blir Diablo III