EA har blitt angrepet fra mange hold på grunn av det kontroversielle mikrotransaksjonssystemet i deres nye Star Wars Battlefront II. Nå har andre utviklere sett sitt snitt til å bruke kontroversene i markedsføringen av sine egne produkter, melder blant andre Polygon.
I en serie meldinger på Twitter driver nemlig Blizzard gjøn med Battlefront II i promoteringen av sitt eget spill StarCraft II. EAs spill nevnes riktignok ikke med navn i meldingene, men det kommer tydelig nok frem i tekstene.
Massiv kritikk
– Antall timer før du kan spille som en hvilken som helst kommandør i StarCraft II: 0, heter det i en av meldingene, med referanse til det faktum at man i Battlefront II må spille i mange timer for å låse opp noen av figurene – om man ikke vil bruke penger.
En annen lignende melding peker på at StarCraft II ikke har noen «betaling for seier»-mekanikker, også med tydelig referanse til Battlefront II, hvor man kan betale for «loot»-kister som kan hjelpe deg i spillet.
EA har respondert på den massive kritikken med å blant annet kutte mengden spillvaluta som kreves for kjøp av innhold kraftig, og ved å gjøre det litt mindre attraktivt å bruke ekte penger på å kjøpe seg til seier i spillet. Skaden er imidlertid på mange måter allerede gjort, og blant annet på Metacritic uttrykker spillere nå særdeles stor misnøye med spillet.
Star Wars Battlefront II slippes til PC, PlayStation 4 og Xbox One den 17. november.
Ikke så interessert i Star Wars? Snart kan du teste Cryteks nye spill »