Betatesting av Diablo IV i mars ble et vellykket prosjekt for Blizzard. Til sammen brukte spillere over 61 millioner timer på betaversjonen, som førte til en haug med nyttige tilbakemeldinger.
Disse tilbakemeldingene går med på å forbedre det endelige produktet, og denne uka avslørte Blizzard noen av endringene som hives inn som følge av betatesten.
På sine nettsider forteller utvikleren at det viktigste punktet var tilbakemeldinger knyttet til spillets grotter, eller «dungeons». Disse skal ikke lenger kreve at spillere løper mye frem og tilbake gjennom tomme rom, enten det er for å finne gjenstander eller bekjempe gjenstående fiender.
Ellers har de forskjellige klassene gjennomgått flere justeringer. Necromancer og Sorcerer, som var veldig sterke i betaen, blir litt svekket, mens Barbarian og Druid blir sterkere. I tillegg har sjefsfiender blitt justert for å gjøre dem mer overkommelig for klasser som bruker nærkampangrep.
Blizzard har også valgt å skru av muligheten til å nullstille dungeons. Utvikleren vil at spillere utforsker nye steder i stedet for å bare holde seg til faste trakter. Det påpekes at dette ikke er en permanent løsning, og teamet vil kikke videre på hvordan problemstillingen skal løses i fremtiden.
I andre nyheter avslørte spillsjef Rod Fergusson at det ikke er noen planer om å inkludere et såkalt «Automap» i Diablo IV. I tidligere Diablo-spill har dette latt spillere se et gjennomsiktig kart i spillet for å gi bedre oversikt over spesielt grotter, men denne gangen har Blizzard altså gått i en annen retning.
Diablo IV lanseres 6. juni, for PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One og Xbox Series X/S.
LES OGSÅ: Blizzard har ingen planer om å slippe Diablo IV på Game Pass »