Feature

Bli med på Blizzcon 2010!

De store nyhetene uteble kanskje, men Blizzard kan fremdeles trollbinde.

1: Side 1
2: Side 2

Dag 2:

En lei jetlag gjør at jeg er våken kl 04:00 lokal tid, seks timer før messeområdet åpner. Etter en lang, og ikke akkurat slankende frokost setter jeg meg ned for å skrive litt i lobbyområdet. Allerede før klokken slår åtte begynner messedeltakere å valfarte mot Anaheim Convention Center for å stille seg i kø til dørene åpner kl 10:00. Her snakker vi om dedikerte fans. Disse stiller seg med andre ord i kø for å komme først til de enorme datamaskinradene hvor de får spille World of Warcraft: Cataclysm og Diablo III i knappe 15 minutter av gangen.

Vi snakket med Tom Chilton. (Foto: Marius Jentoftsen/Gamer.no)

Som ventet er Cataclysm og Diablo III de to mest populære spillene på messen, men en annen plass hvor køen inntar tilstander en amerikansk flyplass verdig, er i gavebutikken. Dette er uten tvil big business for Blizzard, og folk kjøper Murloc-figurer, plakater og t-skjorter i hopetall. Messen er åpen fredag og lørdag fra klokken 10:00 til 22:00, og det er konstant kø for å kjøpe effekter fra de populære universene.

– Cataclysm det beste vi har laget

Etter å ha fått spilt noen timer er det endelig tid for å få noen ord med Tom Chilton, sjefsprodusenten for World of Warcraft:

– Dere har latt Deathwing spre furore i Azeroth og økt høyeste erfaringsnivå til 85, men det kan fremdeles virke litt lite i forhold til Burning Crusade og Wrath of The Lich King. Hvordan vil du si Cataclysm står seg mot de to tidligere utvidelsene?

– Jeg vil uten tvil si at Cataclysm er betydelig større. Hvis du ser på hvor lang tid det har tatt oss å lage det, og tar i betrakning at vi aldri har hatt et større utviklerteam på World of Warcraft, burde det gi en indikasjon på arbeidet vi har lagt ned i det. Å omgjøre den gamle verdenen og redesigne over 35 soner krever veldig mye, og vi har laget rundt 4700 nye oppdrag (quests), i forhold til et sted mellom 1200 og 1400 til Wrath of the Lich King.

– Jeg tror at spillerne kommer til å oppleve spillet som mer nytt enn noen gang. Det er bare at innholdet ikke er så opplagt ettersom vi ikke har konsentrert alt nytt på ett område, slik det for eksempel var med Northrend. Alt i alt er jeg ganske sikker på at spillerne kommer til å like utvidelsen.

– Sett at jeg enten var en spiller som ønsket å starte en ny figur på nivå 1 eller en spiller som ønsket å spille på de høye nivåene, fra 80 og oppover. Hvor ville jeg fått den beste opplevelsen – hva er dere mest fornøyde med?

Ledig for en drink senere? (Foto: Marius Jentoftsen/Gamer.no)

– Vi er veldig fornøyd med begge delene av spillet, og de skal holde samme kvalitet. Jeg tror mye kommer an på om du har spilt spillet før. Hvis du har spilt flere figurer opp fra nivå èn kommer det nok til å være mye nostalgi inne i bildet, og du kommer til å merke hvor mye bedre oppdragene er designet denne gangen.

– Cataclysm blir deres tredje utvidelse. Har dere noen favoritt blant dem, som dere kanskje er mer fornøyd med enn de andre?

–Jeg må nok helt ærlig si at jeg er mest fornøyd med det vi har gjort med Cataclysm. Jeg har vært her helt siden originalspillet kom ut, og jeg føler at hver utvidelse har bygget på det forrige. Jeg synes Wrath of Lich King var en stor forbedring fra The Burning Crusade, og jeg husker selv jeg lurte på hvordan vi skulle kunne toppe det vi hadde skapt når vi begynte med Cataclysm. Sistnevnte ble sitt eget vesen, og å se den gamle verdenen komme til live igjen var veldig morsomt. Det er som å spille et helt nytt spill.

– Det har nå gått fem år siden World of Warcraft kom ut. Har dere i løpet av disse årene lært noe av de andre massive onlinespillene som har blitt gitt ut i håp på samme popularitet?

– Jeg tror at mange av de andre spillene har gjort at vi har forsterket inntrykkene om at våre kjernefilosofier er veldig viktige. På designteamet har vi for eksempel en oppfatning om at kontroll er konge. Kontrollen i spillet, hvor responsiv den er og bildeoppdateringsfrekvens er essensielt for følelsen i et slikt spill, og jeg tror det er på disse punktet at mange av våre konkurrenter har kommet til kort.

Ikke kødd med denne karen.(Foto: Marius Jentoftsen/Gamer.no)

– Vi har også lært ulike ting om oppdragsdesign og hvordan vi forteller historie. Jeg synes flere andre spill har forbedret elementer vi hadde i starten, som vi igjen har valgt å inkorporere i World of Warcraft. Et eksempel er det oppdragskartet og måten å gi spillerne hint om hvor de skal gå, hvor vi har blitt inspirert av Warhammer Online.

Det kommer når det kommer

Ut over dagen går messen gradvis mot slutten. Finalene mellom de profesjonelle spillerne går av stabelen, og oppmerksomheten dreies gradvis mot hovedscenen for avslutningsseremonien hvor Tenacious D opptrer.

Blizzcon 2010 har vært den tredje slike messen jeg har vært på i California. Jeg må fremdeles si at jeg ikke slutter å bli forbløffet over å se hvor godt Blizzard behandler sin fanbase, og hvordan de igjen betaler tilbake med hengivenhet og entusiasme for deres produkter. Ingen annen spillutvikler nyter den samme stjernestatus, og Blizzard har vært flinke til å ta vare på sitt rykte.

For oss mer nøytrale tilskuere, kan det vel nesten sies å være en liten skuffelse at vi ikke fikk noen større nyheter denne gangen, siden vi har blitt bortskjemt med det de siste årene. Dette til tross, Blizzards filosofi er å ikke gi ut noe som helst før det er klart. Vi fikk ingen informasjon om en eventuell utgivelsesdato til Diablo III. Vi fikk heller ikke informasjon om ryktene som skal ha det til at Blizzard jobber med et nytt spill. Det kommer når det kommer – det er bare slik de er.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden