MELBOURNE (Gamer.no): Under Game Developers Conference-messen tidligere i år viste Opaque Media Group frem en teknisk demo ved navn Earthlight. Demoen var satt i verdensrommet – like utenfor romstasjonen ISS – og målet var å vise frem grensene for hva som er mulig med VR-teknologien som stadig blir mer utbredt i spillsammenheng.
Kort tid etter messen tok NASA kontakt med utviklerne og inviterte dem til Johnson Space Centre i Houston. Resultatet ble et samarbeidsprosjekt basert på den tekniske demoen, som kombinerer Opaques spillutvikling med NASAs ekspertise innen romfart.
Astronauttrening
I løpet av de siste seks månedene har utviklerne jobbet med å forvandle den korte tekniske demoen til et fullverdig VR-spill som vil la spillere oppleve hvordan det er å være en astronaut. Det er enda tidlig i utviklingsfasen, men på PAX Australia-messen som ble avholdt for et par uker siden fikk Gamer.no en smakebit på reisen Opaque ønsker å ta oss med på.
Earthlight blir et episodebasert VR-spill som inviterer oss til å delta i et virtuelt treningsprogram basert på øvelsene NASA bruker for å trene sine egne astronauter. Opaque holder mange av detaljene rundt spillet hemmelige, men ifølge studiodirektør Norman Wang vil spillets episoder gradvis bygge opp mot en vektløs utflukt rundt ISS-stasjonen – 400 kilometer ut i verdensrommet:
– Spillere vil først gjennomgå en rekke treningsøvelser her på jorda, med alt fra en sentrifugaltest som simulerer g-kreftene astronauter blir utsatt for, til øvelser i vann som brukes for å gi en følelse av vektløshet. Til slutt får de dra ut til ISS der de får muligheten til å utføre reparasjoner på utsiden av romstasjonen, nøyaktig slik ekte astronauter er nødt til, forteller Wang til Gamer.no.
Trygg i stua
Med Earthlight kan hvem som helst få oppleve det kun ytterst få har fått være med på hittil i historien, selvfølgelig med ett stort unntak. Mens virkelige astronauter til en viss grad risikerer livet hver gang de klatrer inn i en rakett eller beveger seg på utsiden av en romstasjon, sitter vi trygt i godstolen med en finger på pauseknappen i tilfelle opplevelsen blir litt for realistisk.
Øynene våre er flinke til å lure hjernen, men det betyr ikke at vi vil merke g-kreftene i en sentrifugaltest eller at det vil kjennes som om vi er vektløse der vi svever utenfor den internasjonale romstasjonen. Hvordan Opaque vil prøve å overbevise oss om at det vi opplever er virkelig blir spennende å se.
Farer og komplikasjoner
På PAX Australia fikk vi prøve en kort demonstrasjon der man måtte trekke seg bortover markerte håndtak på utsiden av ISS-stasjonen for å komme frem til en slags boks som måtte repareres. I det man når frem til boksen eksploderer den og akkurat som Sandra Bullock i Gravity blir man kastet ut i det tomme verdensrommet. Wang forteller at farer og komplikasjoner som astronauter kan utsettes for også vil bli en del av spillet.
Med en varighet på kun et par minutter var det riktignok vanskelig å få et skikkelig inntrykk av hvordan den endelige spillopplevelsen vil bli. For en 360 graders smakebit på spillets utseende kan du se videoen til høyre, selv om en skarve YouTube-video naturligvis er langt fra en fullstendig VR-opplevelse.
Earthlights første episode vil lanseres tidlig neste år, og skal bli tilgjengelig på de fleste VR-plattformer etter hvert som de lanseres.
Vår skribent lot seg lure av VR.
– Jeg vet jeg er i et spill, men kroppen nekter å tro meg »