Spiller-mot-spiller-serverne i Age of Conan er nådeløse. Du må i praksis se deg om overalt hvor du går, for sverdet som kløyver skallen din kan lure rundt hver eneste sving. Med mindre du organiserer deg i laug, er det hver mann og kvinne for seg selv, i en verden hvor drap er normen foran unntaket.
Massively har fått tak i detaljer fra testserverne til en ny Age of Conan-patch, og forteller om finpuss av PvP (Spiller mot spiller)-systemet.
På testserverne ble det vist det frem PvP-utstyr man kan kjøpe hvis man har rett rang innenfor de ti ulike PvP-erfaringsnivåene som ble vist frem. PvP-erfaringspoeng tjener man ved å drepe andre spillere, og her er noen detaljer:
- Det er ti ulike PvP-erfaringsnivå.
- Alle spillere er verdt 100 PvP-erfaringspoeng når de blir drept av en som har samme erfaringsnivå.
- Når du dør i PvP, mister du PvP-erfaringspoeng. Mengden du mister er fast, og erfaringsnivået til den som drepte deg, har ingenting å si.
- Selv om du mister mye PvP-erfaringspoeng, vil du ikke miste et oppnådd PvP-erfaringsnivå.
- For å hindre misbruk av systemet, er det et grense for hvor mange ganger en spiller kan få eller miste PvP-erfaringsnivå til en annen spiller.
Ingen stas å være morder
I tillegg til dette, planlegges etter sigende et helt nytt notoritetssystem. Du starter som «uskyldig». Hvis du dreper en uskyldig, vil du få tittelen «kriminell». Etter hvert som du dreper folk, vil du få mordpoeng, og hvis du har nok av disse, vil du bli titulert «morder».
En morder kan oppleve å få problemer med vakter i byene, handelsmenn og så videre. Andre spillere vil få ekstra belønninger for å drepe deg, og det er ingen straff for å drepe kriminelle eller mordere.
Dette kan vise seg å bli et fint system for å få has på problemet med at spillere med høyere erfaringsnivå dreper de som er mindre enn seg.
Det skal for øvrig også nevnes at dette er det som er på testserverne nå, og Funcom kan komme til å endre på ting før de eventuelt oppdaterer systemet inn i spillet.